Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zprovoznilo dostavbu obchvatu Loun. Nový úsek dálnice D7 má výrazně zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy v místě, kudy každý den projede téměř 13 tisíc aut. Premiér Petr Fiala (ODS) očekává od dostavby celé dálnice také zlepšení spojení na Německo, dopravní obslužnosti průmyslových zón u Mostu, Loun a Postoloprt a strategické průmyslové zóny Triangle, která je jednou z největších v Česku.
Obchvat Loun je hotový. Do konce roku se má otevřít i další úsek D7 na obchvatu Chlumčan
Od otevření obchvatu Loun v nové podobě se dvěma oddělenými jízdními pásy si silničáři slibují rychlejší cestování, ale nejen to. „Je to velmi důležité nejen z hlediska plynulosti dopravy, ale i z hlediska bezpečnosti,“ podotkl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Ačkoli byla silnice I/7 již v 90. letech částečně přeložena do trasy plánované dálnice, zůstala jen dvoupruhová a některé úseky nechvalně prosluly jako místa častých dopravních nehod. Ta mizí jen pozvolna při postupném rozšiřování komunikace o druhý jízdní pás.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) avizoval, že další úsek dálnice D7 u Chlumčan se začal stavět na začátku loňského roku. V provozu by měl být ještě letos s výjimkou estakády u Chlumčanského mlýna, která prozatím bude řidičům k dispozici jen v polovičním profilu.
V Ústeckém kraji tím bude D7 téměř hotová. „Bude chybět posledních pět kilometrů u Postoloprt na Lounsku, které se budou stavět v letech 2026 až 2028,“ uvedl ministr dopravy. Podle Mátla by mělo být do konce roku na postoloprtský obchvat vydáno územní rozhodnutí.
Premiér Fiala, který u otevření lounského obchvatu také byl, vyzdvihl i ekonomický přínos dálnic. „V tomto směru je D7 ukázkou toho, jak výstavbou dopravní infrastruktury podpořit ekonomický růst,“ uvedl Fiala.
Zbývá dostavět D7 ve středních Čechách
Podobu, kterou získala v 90. letech, má silnice I/7 stále v části svého středočeského úseku – od Slaného po hranice kraje. Je to celkem 17 kilometrů. ŘSD se podle Radka Mátla chystá vyhlásit výběrová řízení na zhotovitele na chybějící úseky ve Středočeském kraji.
ŘSD aktuálně staví 260 kilometrů nových staveb. Jedná se o 172,6 kilometru dálnic a 87,3 kilometru silnic první třídy. Ve výběrových řízeních poptává zhotovitele dalších 85,4 kilometru dálnic a silnic první třídy.