Nové linky i jízdní řády, jedna jízdenka na celou cestu. Zlínský kraj chystá dopravní revoluci

Zlínský kraj plánuje od poloviny letošního prosince zavedení nového systému Integrované dopravy Zlínského kraje, takzvaného Zetka. Změny se dotknou regionální autobusové i železniční dopravy. Kraj počítá s větším množstvím spojů a jejich lepší návazností, než je tomu dosud, uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.

„Cestující se mohou například těšit na více autobusových i železničních spojů, rozšíření víkendového provozu na území celého kraje i na to, že na jednu cestu jim bude stačit zakoupit si jen jednu jízdenku bez ohledu na to, kolikrát budou přestupovat, a to i z vlaku na autobus nebo naopak,“ popsal náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL), zodpovědný za oblast dopravy.

Nový systém má být přehlednější a jednodušší. Změní se tarifní zóny i číslování linek, každá bude mít nově trojmístné číslo. „To umožní cestujícím snadno a rychle určit, kam je daná linka doveze, aniž by museli znát přesné trasování každého konkrétního spoje. Jízdní řády budou postaveny na intervalové dopravě v pravidelně se opakujících, snadno zapamatovatelných časech odjezdů. Ty budou voleny tak, aby bylo zajištěno maximum možných přípojů mezi linkami i druhy dopravy,“ uvedl kraj.

Logo Integrované dopravy Zlínského kraje
Zdroj: Zlínský kraj

Zmizet mají i souběhy mezi jednotlivými druhy dopravy. Nemělo by se tedy již stávat, že ve stejný čas vyrazí na stejnou trasu zároveň vlak i autobus a poté vznikne „hluché místo“, kdy dlouho nepojede nic. Nové jízdní řády mají být nastaveny tak, aby se vlaky s autobusy navzájem doplňovaly a v průběhu dne byla dopravní obslužnost rovnoměrná.

S integrovanou dopravou je připraveno také rozšíření železničních linek a nová přímá spojení. Jde zejména o spoje ze Slovácka do krajského města a z Rožnovska směrem do Valašských Klobouk. Na těchto trasách dnes cestující i třikrát přestupují, nově zde budou moci využít přímých vlaků.  

S orientací ve změnách pomůže dispečink

Než si lidé na nový systém zvyknou, budou se moci obracet na centrální dispečink. „Jeho pracovníci jsou připraveni cestujícím zodpovědět dotazy a pomoci například při jejich přestupu na další spoj.

Aktuálně pracovníci dispečinku podávají informace nejčastěji o dopravním spojení, poloze autobusového spoje, hlídají návaznosti a zpoždění automatickými zprávami,“ uvedla mluvčí kraje Adéla Kousalová.

Dispečeři podle ní rozesílají i ruční zprávy, nejčastěji v případech, kdy řidiči nedodržují jízdní řád. Mezi ručně zadané zprávy patří i ty, které zajišťují návaznosti linek dle požadavku cestujícího. Řidiči je pak zaslán požadavek na pozdržení spoje. Z dispečinku je odesláno týdně zhruba devět tisíc zpráv.

Lidé jej mohou pro řešení situací při svém cestování využívat již nyní. Od září navíc bude spuštěna speciální informační linka přímo k novému systému integrované dopravy.

  • telefonní čísla: 577 052 246, 739 219 254
  • provozní doba: v pracovní dny od 4 do 22:30 hodin, v sobotu od 5:30 do 14 hodin, v neděli od 12:30 do 21 hodin

„Cestující budou po celou dobu přípravy o nastavovaných změnách informováni a věřím, že pro jednoduchost systému si na veškeré změny lehce zvyknou a ‚Zetko‘ si rychle oblíbí,“ věří krajský náměstek pro dopravu.

Část vlakových spojů převezme Arriva

Krajští zastupitelé také schválili, že od prosince bude dalších deset let zajišťovat část vlakových spojů v regionu soukromá společnost Arriva vlaky. Jezdit má mezi Starým Městem a Bylnicí a dále přes Valašské Klobouky do Rožnova pod Radhoštěm. Obslouží i spoje mezi Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Dopravu na zbývajících tratích v regionu budou nadále zajišťovat České dráhy.

Dosud kraj za vlaky ročně zaplatil zhruba 300 milionů korun, v roce 2020 to bude téměř dvojnásobek. Částka navíc v dalších letech ještě poroste. Zvýší se i počet vlakových kilometrů, které bude kraj od dopravců objednávat. Příslušné smlouvy ale budou teprve podepsány.

U autobusové dopravy výběrové řízení na dopravce ještě neskončilo. Počet objednávaných kilometrů u autobusů by měl vzrůst ze současných 20,5 milionu téměř na 25 milionů. Odhadovaná cena zakázky je bezmála 11 miliard korun.

V kraji sice už řadu let funguje Zlínská integrovaná doprava (ZID), ta ale zahrnuje pouze městskou hromadnou dopravu ve Zlíně a Otrokovicích, železniční trať Otrokovice–Vizovice a některé vybrané jednotlivé autobusové spoje. Plošný integrovaný systém, jaký znají cestující například z okolí Brna nebo Prahy, vzniká v kraji vůbec poprvé.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 4 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 7 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
před 16 hhodinami

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
před 17 hhodinami

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
před 21 hhodinami

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
včera v 08:58
Načítání...