Na jindřichohradeckou úzkokolejku by se mohly v létě vrátit vlaky

2 minuty
Události v regionech: Plán obnovy provozu na jindřichohradecké úzkokolejce
Zdroj: ČT24

Během následující letní turistické sezony by mohl být obnovený provoz na úzkokolejce v jižních Čechách a na Vysočině. Dráha by také už mohla mít nového vlastníka, sdělil insolvenční správce firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) David Jánošík. Společnost do loňska provozovala vlaky a nyní je v konkurzu. Správce chce v nejbližší době požádat Drážní úřad o bezpečnostní osvědčení k dráze. Provoz by mohl být obnovený nejdřív jen o víkendech. Tratě jsou provozuschopné, řekl vedoucí oprav JHMD Jan Píšala. Provoz vlaků na tratích skončil přesně před rokem, Jihočeský kraj a Kraj Vysočina tam zajišťují náhradní autobusovou dopravu.

„Věřím, že příští léto bude provoz v nějakém rozsahu určitě obnoven. A doufám, že v té době již bude mít úzkokolejka také nového vlastníka. Dlužník (JHMD) není za současného stavu schopen samostatně obnovit dopravu na dráze. Proto je pravděpodobná spolupráce s některým z dopravců. Jsem v kontaktu se společnostmi Gepard Express a WTT a o spolupráci jednáme,“ uvedl Jánošík.

Oba dopravci projevili zájem už dříve. Píšala řekl, že jeden z nich by mohl firmu JHMD koupit. O provoz tratí, ne však o dopravu samotnou, projevila zájem také firma Swietelsky Rail CZ. Jánošík uvedl, že znalci nyní dokončují ocenění majetkové podstaty JHMD. Domnívá se, že to bude kolem sta milionů korun.

Správce chce také požádat Drážní úřad o bezpečnostní osvědčení nutné k obnově provozu. Úřad už vydal jiné povolení pro provoz úzkokolejných drah, platné od úterka, díky němuž se mohou po dráze pohybovat stroje určené k údržbě trati. Nelze ale provozovat veřejnou dopravu cestujících. O povolení k údržbě požádala společnost Správa úzkokolejných drah, dceřiná firma společnosti JHMD.

Zarostlá, ale provozuschopná

„Tratím bohužel současná situace neprospívá. V minulosti se do nich z ekonomických důvodů dostatečně neinvestovalo a ukončení provozu jim také nesvědčí. Snažíme se udržovat v dobrém stavu alespoň stanice a jejich okolí. V létě pomáhali s údržbou okolí trati zdarma také brigádníci,“ popsal Jánošík. Po technické stránce jsou obě dráhy provozuschopné, dodal.

Obnovit provoz nebude jednoduché, míní Píšala. „Rok poté, co se na úzkokolejce zastavily osobní vlaky, chystáme drezíny k tomu, abychom na trať mohli opět vyjet. Tratě jsou zarostlé, jsou tam popadané stromy, některé mosty nejsou v ideální kondici. Trať by nicméně měla být za účelem lokálních pomalých jízd provozuschopná,“ dodal Píšala. Horší je stav vlaků a lokomotiv.

Právě v úterý začalo platit povolení k provozu údržby. Práce na kontrole a opravě tak mohou začít. „Musíme provést revize určených technických zařízení, technickou kontrolu. A jakmile tato vozidla budou způsobilá a budeme mít i ostatní dokumenty, které nám budou umožňovat přístup na infrastrukturu, tak budeme moci konečně vyjet,“ řekl Píšala.

Firma JHMD vlastní asi 150 vozidel včetně podvalníků. Z toho je třináct lokomotiv. Provozuschopné jsou ale jen dvě dieselové a dvě parní. Dieselové lokomotivy jsou v průměru sedmdesát let staré. „Stav vozidel odpovídá hospodaření firmy v posledních letech, kdy se peníze investovaly jinam než do vozidel,“ podotkl Píšala. Na opravy teď firma peníze nemá.

Chybí vozy i personál

Píšala odhaduje, že až se doprava na tratích obnoví, budou to nejdřív víkendové jízdy. „Nelze očekávat původní rozsah provozu hned na začátku, protože nemáme ani lidi, ani dostatek provozuschopných vozidel. Do začátku lze očekávat spíše víkendové jízdy, aby se dala do povědomí informace, že úzkokolejka neumřela.“ 

Firma měla před krachem devadesát zaměstnanců, z toho dvacet strojvedoucích. Teď v ní pracuje patnáct lidí. Na blížící se údržbu tratí se hlásí řada brigádníků. „Děláme to, protože to tady máme rádi. Považuju za zázrak, že tady kolegové zůstali,“ dodal Píšala.

Insolvenční správce uvedl, že náklady na správu majetku i mzdy zaměstnancům hradí ve splatnosti, Píšala to potvrdil. Dříve podle něj dostávali mzdy se zpožděním.

Dluh přes 360 milionů

Firma JHMD dluží podle soudu přes 360 milionů korun. Provoz vlaků na úzkokolejce loni v říjnu zastavila. Již dříve uvedla, že nemá na splácení dluhů. Argumentovala tím, že jí Kraj Vysočina neplatí poplatek za použití dopravní cesty. Kraj to odmítá a uvádí, že postupuje podle platné smlouvy.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897. Vlaky v minulých letech přepravily ročně zhruba 400 tisíc cestujících. Dvě třetiny tratí jsou na území jižních Čech. V halách a na nádražích stojí asi čtyřicet vagonů a lokomotiv, uvedl v únoru soud. Dva historické vagony, jež firmě JHMD nepatří, převezl Klub přátel jindřichohradeckých úzkokolejek do muzea v Lužné u Rakovníka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 14 mminutami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 59 mminutami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 10 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 10 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 11 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 12 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 20 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025
Načítání...