Praha – Modernizace dálnice D1 začne v nejlepším případě 5. října, není ovšem vyloučeno, že letos vůbec nezačne. Záleží především na výsledku výběrového řízení na dodavatele a případných odvoláních. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je už nyní téměř jisté, že přípravné práce na pěti úsecích, jejichž rekonstrukcí má modernizace odstartovat, nezačnou současně. ŘSD tak chce zmírnit dopravní komplikace a také získá více času k reakci na případná odvolání v tendrech.
Modernizace D1 nezačne před 5. říjnem
Tak jako dosud se bude po dálnici D1 jezdit ještě na začátku října. Optimistická varianta zahájení modernizace alespoň některých z původních pěti plánovaných úseků počítá s termínem 5. října. Pro konečný termín začátku prací bude důležitý především výsledek druhého kola výběrového řízení na dodavatele, které stále probíhá. Výsledky mohou být vyhlášeny koncem měsíce.
I kdyby práce skutečně začaly v říjnu, zřejmě to nebude na všech plánovaných úsecích. „Možná se letos budou stavět tři, možná se letos budou stavět dva, anebo třeba žádný,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podstatné především bude, zda se odvolá některá ze stavebních firem, která v tendru neuspěje. ŘSD přitom neočekává, že by žádné odvolání nepřišlo.
Podle Hospodářských novin jsou silničáři již nyní rozhodnuti, že na jaro odloží zahájení přípravných prací jednoho z úseků u Velké Bíteše. Mluvčí přiznala, že se zahájením prací na všech úsecích naráz se ve skutečnosti nikdy nepočítalo. Pět úseků podle ní ŘSD zvolilo pro případ, že by nedokázalo získat všechna potřebná stavební povolení. Teď už jich však má všech pět.
O modernizaci dálnice rozhodlo ministerstvo dopravy loni v červnu v souvislosti s prasklinou na jedné z betonových desek, kde se vytvořil deseticentimetrový schod. Původně ministerstvo chtělo zahájit opravy již letos na jaře, později se hovořilo o průběhu prázdnin, ještě později o září. ŘSD zakázku na modernizaci prvních pěti úseků měřících dohromady necelých 40 kilometrů odhadlo na 4,4 miliardy korun. Pro letošek má zajištěno 1,5 miliardy. Postupně projde opravou celý úsek od Mirošovic po Kývalku rozdělený do 21 úseků. Výsledkem má být například nový kvalitní povrch, ale i rozšíření vozovky tak, aby bylo možné v budoucnu zvýšit její kapacitu na šest pruhů. Práce mají skončit v roce 2018.