Jindřichohradecká úzkokolejná dráha už místo vlaků nevypraví ani náhradní autobusy. Postupně je vystřídají krajské. Společnost skončila v úpadku a přišla o osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy. Její vedení jedná s obcemi a řeší, jak s železnicí naložit do budoucna.
Místo vlaků úzkokolejky budou v jižních Čechách a na Vysočině jezdit krajské autobusy
Poslední zahoukání úzkokolejného vlaku se v jižních Čechách a na Vysočině ozvalo už na začátku října. Firma Jindřichohradecké místní dráhy zajistila cestujícím náhradní autobusovou dopravu.
Od pondělka místo vlaků vyjely autobusy, které zajišťuje Jihočeský kraj. Ten firmě před několika týdny kvůli nezajištění drážní dopravy vypověděl smlouvu. „Linku jsme převzali jako takovou, funguje nový autobusový koncern. Jsou přidány spoje tak, aby byla zajištěna obsluha míst, kam dřív jezdila úzkokolejka,“ řekl jednatel společnosti Jikord Jiří Kafka.
Konečná pro Jindřichohradecké místní dráhy na Vysočině měla nastat až 1. listopadu. Už v pondělí se na nádraží v Obratani cestující náhradních autobusů vypravených dopravcem do Jindřichova Hradce nedočkali. Kraj svoje náhradní autobusy začne vypravovat nejdřív o víkendech.
Desítky lidí bez práce
Osm desítek zaměstnanců Jindřichohradecké úzkokolejné dráhy zůstává bez práce. Pro mnohé z nich byla dráha životním posláním. „Za těch deset let se nám podařilo vybudovat unikátní tým lidí, kteří se starali nejen o vozidla, ale i infrastrukturu, a teď bohužel dochází k tomu, že lidé si budou muset hledat jinou práci,“ řekl jednatel dráhy Boris Čajánek.
Uplatnění mohou najít například u Českých drah. Ty mají jen na Jindřichohradecku vypsáno zhruba šedesát volných míst v provozních profesích.