Ministerstvo pro místní rozvoj chce po Karlovarském kraji vrátit část dotace využitou na výstavbu obchvatu Mariánských Lázní. Z celkových sto padesáti milionů korun by měl příjemce, kterým byla Krajská správa a údržba silnic Karlovarského kraje, vrátit dvacet osm milionů korun kvůli údajnému pochybení v tendru na dodavatele stavby. Vedení kraje s tím nesouhlasí a chce se proti vrácení dotace bránit.
Ministerstvo chce po Karlovarském kraji vrátit část dotace na obchvat Mariánských lázní
Stavbaři obchvatu, kteří začali s pracemi v roce 2018, museli čelit nečekaným potížím. Před čtyřmi lety přímo na staveništi havaroval a vykolejil nákladní vlak převážející vápno. Dělníci uskakovali na poslední chvíli. Smůla se obchvatu Mariánských Lázní, který řidičům slouží od konce roku 2020, drží dál. Ministerstvo pro místní rozvoj chce vrátit část dotace ve výši dvacet osm milionů korun. Podle něj mohlo dojít k porušení zákona o veřejných zakázkách.
Podle hejtmana Petra Kulhánka (za STAN) šlo pouze o formální pochybení. „Jde o standardní průběh veřejných zakázek,“ řekl. Ministerstvo podle něj tvrdí, že při výběrovém řízení nebyl vyloučen některý z uchazečů, který neměl dostatečnou odbornou kvalifikaci. Hejtmanství se chce proti vrácení dotace bránit právní cestou. „Úspěšnost máme v těchto případech vysokou,“ dodal hejtman. Podle ředitele Krajské správy a údržby silnic Jiřího Šlachty mělo jít o subdodavatele stavby. Nedodal totiž potřebné dokumenty o technické kvalifikaci.
„Ta daná stavba byla realizovaná dodavatelem s nejnižší nabídkovou cenou. To znamená, jakákoli jeho změna by znamenala nemalé navýšení finančních nákladů v řádech milionů korun. Z našeho pohledu na stavbě působili kvalifikovaní dodavatelé,“ vysvětlil technický náměstek Krajské správy a údržby silnic Karlovarského kraje Petr Šťovíček.
Dva a půl kilometru
Úsek je dlouhý dva a půl kilometru, měl přinést výrazné zklidnění dopravy v lázeňském městě i v sousední Velké Hleďsebi. Otevřel se na konci roku 2020. Náklady byly tehdy 266,7 milionu korun. Zhruba sto padesát milionů korun byla evropská dotace z programu IROP, zbytek zaplatil Karlovarský kraj z vlastního rozpočtu.
Kvůli porušení zákona o zadávání veřejných zakázek se Karlovarský kraj dostal do problémů už v minulosti. Pochybit měl při rekonstrukcích silnic na Chebsku a karlovarské nemocnice.