Nová karta pro MHD v Praze, která nahradí Opencard, se bude jmenovat Lítačka. Pro tento název se v průzkumu vyslovilo 52,56 procenta lidí. Kartu s názvem Lítačka představila primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v lednu. Proti návrhu se v uplynulých týdnech ozvala řada lidí, zvláště na sociálních sítích se takové označení stalo terčem kritiky i vtipů.
Lítačka vyhrála, i když těsně. Pražané v průzkumu volili název nové Opencard
Karty jsou zelené s bílofialovými motivy. Dvouslovné názvy byly příliš dlouhé a slovo „tramvajenka“ neprošlo kvůli tomu, že karta neslouží pouze pro jízdu tramvají.
Vedení města podle primátorčina poradce Marka Prchala vyhodnotilo na 5727 zmínek o názvu karty na internetu. „Monitorovali jsme všechny sítě, a přestože vznikly skupiny proti Lítačce, víc lidí se přiklonilo k názvu Lítačka,“ řekl Prchal s tím, že ve výsledku se k Lítačce přiklonilo asi 52,7 procenta lidí. Při průzkumu město analyzovalo i facebookové profily tzv. influencerů, tedy lidí, kteří mají svými příspěvky vliv na větší množství uživatelů.
Pilotní projekt Lítačky odstartuje podle primátorky 1. března 2016. Nové karty bude magistrát vydávat ve Škodově paláci, v místech na rohu Jungmannovy a Charvátovy ulice, kde dříve vydával řidičáky.
„Náklady se nevyšplhaly ani na dva miliony korun - karta stála 1,7 milionu, to je důvod, proč jsme se rozhodli pro nový systém. Nikdo nás nemůže vydírat a se systémem si můžeme dělat, co chceme,“ řekla Krnáčová.
Parkovné Lítačkou nezaplatíte
Praha bude vydávat o jeden typ Lítačky méně, než kolik vydává Opencard. Lidé si budou moci pořídit pouze anonymní Lítačku nebo kartu na jméno s registrací osobních údajů u dopravního podniku (DPP). Karta na jméno bez registrace údajů k dispozici nebude.
Lítačku bude možné využívat pouze jako tramvajenku nebo průkaz do městské knihovny, parkovné s ní zaplatit nepůjde. Možný tak nebude ani převod peněz z Opencard na Lítačku. Pokud lidé mají na Opencard peníze, město jim je vyplatí.
„Oproti dřívějšímu systému ten nový zjednodušuje,“ řekl Strnad. Cena kuponu na anonymní Lítačce zůstane stejně jako v případě anonymní Opencard vyšší, cestující zaplatí měsíčně o stokorunu více, 670 korun.
EMS žádá od magistrátu přes 600 milionů korun
Praha má nevyřešené smlouvy s vlastníkem práv k Opencard, firmou eMoneyServices (EMS). Vydávání karet opakovaně zkolabovalo a provázejí jej potíže. EMS po magistrátu žádá přes 600 milionů korun, o 140 milionů Kč se soudí. Praha podle primátorky platit nehodlá.
Na jednání zastupitelů na konci ledna Martin Vaic z městské firmy Operátor ICT řekl, že Praha se majitele Opencard, firmy eMoneyServices (EMS), nezbaví ani případným zavedením Lítačky. Nová karta má totiž v rámci pražského dopravního podniku fungovat se softwarem dopravní odbavovací systém (DOS), který ale patří firmě EMS.
Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni dala přes 1,7 miliardy korun. Karta měla mít celou řadu funkcí, nyní je ale především elektronickou tramvajenkou a průkazem do městské knihovny.