Kyselka (Karlovarsko) – Průjezd zvláštního vlaku s parní lokomotivou slavnostně zahájil dopravu na obnovené vlečce z Vojkovic do Kyselky na Karlovarsku. Téměř patnáct let chátrající železniční trať se Karlovarské minerální vody rozhodly obnovit, aby snížily počet kamionů projíždějících po nevyhovující silnici do Kyselky. Podle generálního ředitele KMV Alessandra Pasquala by vlaky měly přepravit asi třetinu produkce KMV.
KMV slavnostně zahájily dopravu na kyselské vlečce
Sláva po dvou týdnech
Protokolární historický vlak nebyl první, který po zrekonstruované trati projel. Nákladní vlaky začaly do Kyselky zajíždět již před dvěma týdny. Nákladní expresy KMV vozí balenou vodu z Kyselky do meziskladu KMV u Prostějova. Dopravu mezi Kyselkou a Chomutovem zajišťuje společnost Autodoprava Hanzalík, která si kvůli své nové úloze železničního dopravce pořídila starší motorové lokomotivy a nákladní vozy. Z Chomutova potom soupravy s vodou vodí elektrické lokomotivy ČD Cargo.
Kolik vlaků bude po vlečce z Kyselky jezdit, závisí podle ředitele Pasquala především na poptávce zákazníků. V hlavní sezoně by měly vlaky jezdit denně, jindy tři soupravy týdně. O jejich přínosu zatím není zcela přesvědčena starostka Kyselky Petra Hoffmanová. „Kolik ze silnice zmizí kamionů, to teprve uvidíme. Zeptejte se mě za rok, jestli tahle akce měla smysl,“ řekla.
Ke stáčírně vlaky nedojedou, pomoci může lanovka
Kyselská trať je nyní kratší, než bývala. Kdysi vedla až do stáčírny, nyní končí na druhém břehu Ohře. KMV přitom nepočítají s jejím opětovným prodloužením. Podle Pasquala by to bylo nesmírně složité a technicky těžko proveditelné i proto, že v možné trase stojí budovy někdejších lázní. Společnost slíbila, že historické budovy zrekonstruuje. K dopravě nákladu ze stáčírny k vlakům tak musí KMV používat nákladní automobily.
Ředitel firmy ovšem naznačil, že se to může změnit. „Řešením by byla lanovka, která by překlenula řeku na místo nakládky,“ řekl Alessandro Pasquale.
Trati je 117 let
Trať z Vojkovic do Kyselky postavil Heinrich Mattoni v roce 1894 jako místní dráhu s veškerou dopravou, kterou od roku 1895 zajišťovala společnost Buštěhradské dráhy. Osobní vlaky (už pod hlavičkou ČSD) však do Kyselky přestaly jezdit již v roce 1935. O rok později byla trať převedena do vlečkové kategorie. Karlovarské minerální vody ji využívaly až do 90. let, kdy stejně jako mnoho dalších firem na nákladní železniční dopravu rezignovaly a začaly využívat kamiony, které tehdy byly levnější a často i rychlejší. Poslední nákladní vlak po vlečce projel v roce 1998.
Obnova trati začala před čtyřmi měsíci, první nákladní vlak po ní projel 15. srpna. Během rekonstrukce bylo vyměněno na 560 pražců a více než 800 metrů kolejnic.