Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo obchvat dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku. Po severním okraji města odvedl z Jaroměře a také z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko. Po silnici, která je jednou z páteřních tras v Královéhradeckém kraji, denně projede přes patnáct tisíc vozidel. Z nich významnou část tvoří kamiony. Koncem srpna se po úseku mohli projet cyklisté a bruslaři. Stavba trvala dva roky.
Jaroměř má obchvat, využijí ho tisíce řidičů
Téměř 6,6 kilometru dlouhý obchvat je přeložkou silnice I/33. Navazuje na konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojuje na obchvat České Skalice. Celou zhruba 40 kilometrů dlouhou trasu mezi Hradcem Králové a Náchodem řidiči díky obchvatu absolvují mimo vesnice.
Dílo od září 2022 vybudovala společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez daně. Předpokládaná cena před soutěží byla 863 milionů.
Nejnáročnějším stavebním objektem obchvatu byla téměř půl kilometru dlouhá estakáda, kterou nová přeložka překonala Labe a přilehlé záplavové území. S pomocí razicího štítu stavbaři také vybudovali devět metrů pod úrovní terénu 650 metrů dlouhou kanalizaci pro odvodnění silnice.
Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři v prosinci 2021. Přípravu obchvatu provázely spory s vlastníkem potřebných parcel Františkem Kučerou, místopředsedou Vrchního soudu v Praze. Vedl se státem sérii soudních pří o cenu a proti vyvlastnění. „Zlu se prostě nemá ustupovat. Já bych chtěl, aby pozemky nabývané ve prospěch státu, pro potřeby staveb, byly nabývány transparentním a zákonným způsobem,“ vysvětlil v roce 2020 Kučera.
„Největší a nejtěžší problém byl opravdu ten začátek, kdy jsme předávali to staveniště, tak jsme věděli, že ne všude můžeme vstoupit na ty pozemky. Nebylo jisté, že všechny ty pozemky máme,“ poznamenal generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Obchvat Jaroměře má výhodu: je přímo přílohou zákona. „Pomohla úprava legislativy, kde se podařilo lépe ošetřit vyvlastňování pozemků tam, kde není možná dohoda a ani ten osminásobek odhadní ceny nepřesvědčí vlastníka k tomu, aby odprodal tu část pozemku,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
První nepravomocné územní rozhodnutí stavba získala už v roce 2011, vlastní stavba začala o jedenáct let později. „Bez těch soudů, bez těch problémů bychom tady byli o dva roky dřív,“ poznamenal Mátl.
Obchvat Náchoda i výstavba D35
Na silnici I/33 směrem na polské hranice ŘSD ještě chystá obchvat dvacetitisícového Náchoda. V květnu ŘSD vypsalo tendr na stavební firmu. Předpokládaná cena této stavby je 4,053 miliardy bez DPH. ŘSD nyní v Královéhradeckém kraji od září 2022 staví ještě obchvat Nové Paky na Jičínsku. Hotový by měl být příští rok.
Největší aktuální stavbou ŘSD v regionu je od loňského listopadu výstavba dálnice D35 mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Silnice v délce 10,5 kilometru bude stát 2,44 miliardy korun bez DPH a auta by po ní měla začít jezdit v roce 2025.