Interstroj končí, výrobu přebírá Ferromet. Obě firmy přitom dluží na mzdách

7 minut
Události v regionech: Problémy strojírenských firem na jihu Moravy
Zdroj: ČT24

Strojírenská společnost Interstroj z Veselí nad Moravou na Hodonínsku končí. Výroba bude pokračovat pod firmou Ferromet, která provozuje veselské železárny. Obě společnosti přitom dluží svým zaměstnancům mzdy za závěr loňského roku. Podle jejich vedení je to kvůli vysokým cenám za nákup energií.

Jako svářeč a elektrotechnik pracoval Tomáš Majtán v Interstroji 44 let. Loni v září dostal výpověď pro nadbytečnost. Ani o čtyři měsíce později ale nemá všechny výplaty. „Teď mi dluží něco za říjen a listopad, celkem 12 400 korun. Vrcholný manažer vám řekne, že neví kdy… Jak se s tím chcete vyrovnávat? Já také nemůžu nikomu říct, že nevím, kdy mu zaplatím rohlík v obchodě,“ nechal se slyšet Majtán.

Firmu Interstroj teď přebírá společnost Ferromet, která provozuje veselské železárny. Mluvčí Ferrometu Miroslav Slaný avizuje brzké řešení problému. „Interstroj dluží svým zhruba dvaceti zaměstnancům doplatky mezd za závěr loňského roku. Zbytek by se měl doplatit v průběhu příštího týdne,“ sdělil.

I Ferromet se ale potýká s ekonomickými problémy. A za její šedesátiletou historii ne poprvé – před čtvrtstoletím tam například skončilo na dvě stě zaměstnanců. A propouštění, byť ne masové, čeká firmu i teď.

Zásadní nákladová položka

Železárny loni na jaře ukončily výrobu tažených ocelových trubek. Tehdy propustily dvě desítky lidí. Další výpovědi firma rozdala koncem loňského roku, a zaměstnancům teď běží výpovědní lhůta. „K 31. lednu odejde sedm zaměstnanců, k 28. únoru šest. A obava, která může pokračovat v dalších měsících, už je na pracovnících hodně vidět,“ upozorňuje odborový předák ze železáren Josef Ondrůš.

„V těch vysoce energeticky náročných provozech tvoří energie zásadní nákladovou položku, a ekonomicky to pak samozřejmě nevychází. České strojírenské a hutní podniky se stávají dramaticky nekonkurenceschopnými na světových trzích,“ říká k tomu Slaný.

„České strojírenství jako celek na tom není úplně špatně, ale jsou společnosti, které byly velmi postiženy těmi současnými krizemi, nejvíc energetickou. Na vzestupu jsou odvětví, která mají vysokou přidanou hodnotu – například Brno je známé elektronovými mikroskopy,“ uvedl děkan Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně Jiří Hlinka.

To potvrzuje i zájem firem o absolventy technicky zaměřených vysokých škol, který podle děkana stále roste.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...