Ostrava – Havířovští zastupitelé rozhodli o zbourání tamního nádraží. Místní architekti však chtěli, aby se budova stala kulturní památkou, a tím zbourání zabránit. Ministerstvo kultury ale jejich žádost zamítlo. A tak na řadu přijde výstavba nového nádražního terminálu za téměř sto devadesát milionů korun.
Havířov se dočká nového nádraží
Víc než rok bojovala skupina architektů za záchranu havířovského nádraží. Podle nich je totiž budova velmi cenná hlavně tím, že je postavená v tzv. bruselském stylu. Usilovali dokonce o zařazení budovy na seznam kulturních památek. Ministerstvo kultury ale žádost zamítlo. Budova proto půjde k zemi. „Ministerstvo kultury přezkumné řízení zastavilo, to znamená, že majitel stavby může začít s přestavbou,“ potvrdila rozhodnutí ministerstva jeho mluvčí Lenka Brandtová. „Myslíme si, že je to velká škoda, protože Havířov tak přijde o architektonicky velmi zajímavou budovu,“ oponuje rozhodnutí ministerstva architektka Lucie Chytilová.
Ještě v 80. letech chodili lidé běžně do nádražní restaurace na obědy, teď už jsou její prostory prázdné a zchátralé. „Jezdím tudy od roku 1967 a vypadá to pořád stejně, takže jsme pro, aby to zbourali,“ vyjadřuje svůj názor obyvatel Havířova František Frantík. „Já s tím rozhodnutím taky souhlasím. Nádraží je zbytečně velké a rekonstrukce takového nádraží možná přijde na stejné peníze, jako postavit menší a nové,“ dodává další z místních Adolf Slanina.
Budova je špatně izolovaná a třeba v zimě se kvůli velikosti nedá ani vytopit. Zdi jsou plesnivé a přednádražní prostor rozbitý. Místo současné haly tak vznikne nový dopravní terminál, který bude zároveň sloužit lidem, kteří cestují městskou hromadnou dopravou. „Snaha zapsat jako kulturní památku nejen budovu, ale i ten přednádražní prostor, lidově řečeno i ten popraskaný asfalt, se mi zdálo absurdní. My všichni jsme vnímali názory občanů a většina z nich očekává, že to nádraží bude přebudováno,“ říká primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk. „České dráhy toto rozhodnutí vítají. Od samého začátku byly ČD o tomto rozhodnutí přesvědčeny. Jsme rádi, že ministryně kultury rozhodla tak, jak rozhodla,“ uzavírá mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Stavební povolení by mělo být vyřízené do září, pak se může začít bourat. Stavba nového terminálu pak začne pravděpodobně na jaře příštího roku a z nového nádraží pojedou první cestující na jaře roku 2015.