Berlinale: Rozdělené nebe nad Berlínem

Berlín je město překvapení. Jela jsem do hlavního centra festivalu na Postupimské náměstí z projekce německého soutěžního filmu Victoria (Victoria), který jsem viděla v ohromném a zaplněném velkém sále Fridrichstadtpalastu s německým publikem. Možná už slyšeli, že jde o výjimečný film, možná byla neděle odpoledne a diváci přišli na festivalovou projekci s pocitem, že každý správný Berlíňan musí vidět aspoň jeden festivalový film. Když je z domácí provenience, tím líp, můžou před jeho vstupem do distribuce říkat ono pyšné „Už jsem viděl na festivalu“…

Ale to berlínské nebe. Ohromilo mě jasné rozdělení večerní oblohy nad palácem Berlinale na tmavě modré a žluté pole. Zdroj silného pozemského světla, které by dosáhlo až do nebe, nikde není. To příroda. A pak cvaklo kolečko dalšího ohromení – plakát filmu Victoria má jako ústřední motiv tvář hrdinky ve velkém detailu, která je rozdělena dvěma barvami – když o tom píšu, není těžké uhodnout, jakými. Ano, tmavě modrá a žlutá.

Mladí němečtí filmaři asi vědí, jak vypadá noční nebe nad Berlínem. Jejich dynamický a provokující film se odehrává v noci. Je dlouhý 140 minut, což je podstatná informace vzhledem k tomu, že film byl natočen v jediném záběru. Českého filmaře hned napadne, že u nás už takhle loni vznikl film Hany. Ano, i ten se čeští tvůrci snažili natočit v noci a v jediném záběru. Německá Victoria je však propracovanější, nabitá silnými emocemi a vybavená drsnější proměnou příběhu během noci. A o čem film je? Mladá Španělka Victoria se na cestě z tanečního klubu střetne se čtyřmi muži v náladě a stráví s nimi zbytek noci do rána. Jsou to mladíci s pusou plnou velkých řečí, ale berlínská noc v 21. století způsobí i jejich proměnu.

Týdeník Die Zeit napsal, že film znamená filmovou revoluci. Victoria skutečně znamená objev – nové filmařiny, nových herců. Sedmačtyřicetiletý německý režisér Sebastian Schipper říká, že točit filmy postaru je překonané, jako je překonané jezdit dnes na parním stroji. Španělskou herečku Laiu Costu si po jejím emocionálním výkonu už zapamatují všichni. Němečtí herci v čele s Frederickem Lauem tímto filmem prorazili ze svého národního hereckého kruhu a stávají se mezinárodními tvářemi.

Hvězdná jména pro změnu figurují ve filmu amerického režiséra Terrence Malicka. Kdo zná předchozí Malickovy filmy, ví, že na hvězdy se na jeho filmy ale nechodí. Je až s podivem, jaký nával se zas vytvořil na jeho nový snímek Rytíř pohárů (Knight of Cups), kde hrají Cate Blanchettová, Natalie Portmanová a Christian Bale. Přitom se jedná o další náročný filmový esej o člověku, který hledá smysl života. Úspěšný hollywoodský scenárista Rick netrpí nedostatkem, přesto je nespokojen. Je obklopen krásnou manželkou, milenkou a dalšími vesměs krásnými ženami. Jeho úvahy zaznívají coby téměř permanentní vnitřní monolog, kterým občas probleskne nějaký dialog. Malickův impresionistický film o tvůrčí krizi, nerozhodnosti, vztahu otce a syna a k ženám múzám je dalek konvenčnímu vyprávění. Tak jako jsou někteří diváci vzdáleni příběhu a starostem hlavního hrdiny porozumět. Jistě proto kino brzo opouštěli dozorci kina, kteří po zhasnutí sledují filmy z galerie. Na filmovou filozofickou esej tohoto druhu musí mít člověk náladu, aby ji pochopil a vychutnal si ji. Nebo musí být snob.

Berlínská premiéra Knight of Cups
Zdroj: Marechal Aurore/ČTK

Snobismem rozhodně nevládnou děti. Jako člověk zajímající se o australskou kinematografii jsem byla zvědavá na nový film Papírová letadla (Paper Planes), který otevřel dětskou část festivalu zvanou Generace. Zdá se neuvěřitelné, že příběh juniorského mistra světa ve skládání papírových šipek byl natočen na motivy skutečné události. A režisér Robert Connolly není žádná filmová naivka, aby si myslel, že v době počítačových a mobilových her může tuto součást dětských životů vynechat.

I jeho děti ve filmu hrají virtuální hry. Jednou jim do třídy přijde chlapík, který umí skládat z papíru perfektně létající šipky. Hlavní hrdina zjistí, že to není vůbec tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, a začne to zkoumat. Příběh je téměř pohádkový. A to nejen vývojem, ale má i náležité pohádkové motivy – hrdinu polovičního sirotka, o nějž otec po matčině smrti nejeví valný zájem, závistivého konkurenta v soutěži, co ho podráží, kde může, půvabnou dívku… Zdaleka nejen dětské publikum v přeplněném sále po filmu aplaudovalo tomuto pohádkovému, vtipnému, a především nebanálnímu příběhu se šťastným koncem, který nepodceňuje ani dětského ani dospělého diváka.

65. Berlinale
Zdroj: ČT24/ČTK/AP

V jistém smyslu mají německá Victoria a australská Papírová letadla něco společného. Když pominu aplaus publika po projekcích, je to možná určitá naivita hrdinů a snaha o férovost. A to, že tyto snahy jsou narušeny střetem s okolním světem. Není snadné z těch situací vyjít se ctí, i když v dětském filmu je to téměř povinnost.

A nakonec Berlín jako místo překvapení – festivalové odborné deníky na svých titulních stránkách propagovaly český film. Přinesly informaci o českých filmech, které se na Berlinale teprve začínají ukazovat, a o tom, že mezinárodní filmový festival v Karlových Varech oslaví padesátku. Taková propagace českému filmu a festivalu zas tak samozřejmá není. Možná jako dvojbarevné nebe nad Berlínem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 21 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...