Praha - Rozhlasová reklama na pražský obchod Diesel Store, která za zvuků střelby a křiku lidí vyhlašovala "cenovou válku vietnamským obchodníkům", je podle arbitrážní komise Rady pro reklamu neetická. Proti reklamě protestovali zástupci Vietnamců v ČR a občanská sdružení. Komise se také zabývala reklamou na internetovou aukční síň Aukro, kterou označila za etickou.
Reklama na oblečení Diesel je podle Rady pro reklamu neetická
„Diesel Store vyhlašuje cenovou válku vietnamským obchodníkům“, tvrdí se v reklamě, kde je hlas doprovázen zvukem střelby a lidským křikem. Podle Kodexu reklamy RPR ale reklama nesmí obsahovat nic, co by „hrubým a nepochybným způsobem uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění spotřebitelů“.
„Tuto reklamu lze jednoznačně označit za xenofobní. Zvolená forma reklamy nevyužívá přijatelné nadsázky a její vyznění ji posouvá daleko za hranice etiky ve smyslu norem Kodexu reklamy,“ míní arbitrážní komise Rady pro reklamu, která vyzve zadavatele a šiřitele této reklamy, aby její vysílání neprodleně ukončil.
Stížnosti padaly i kvůli Aukru
Komise se také na svém zasedání zabývala i stížnostmi na internetovou reklamu propagující webovou aukční síň Aukro.cz. Reklama ukazuje animovanou formou pravěké lidí - muž přichází s palicí ze zadu k ženě, pak se objeví řada hvězdiček znázorňujících úder a poté muž odchází a táhne ženu za sebou tak, že ji drží za vlasy. Reklamu doprovází slogan „Ulovte si cokoli vás napadne na Aukro.cz“.
Podle několika stížností podporuje násilí a genderové stereotypy. „Arbitrážní komise se v tomto případě ztotožnila s názorem zadavatele,“
řekl výkonný ředitel Rady pro reklamu (RPR) Ladislav Šťastný. Pro reklamní bannery byly navíc vybrány takové webové stránky, u jejichž návštěvníků se dá očekávat, že reklamu pochopí.