Zlatou palmu za nejlepší snímek na závěr 76. ročníku filmového festivalu ve francouzském Cannes získalo drama Anatomie pádu (Anatomie d’une chute) francouzské režisérky Justine Trietové. Jak upozornila agentura Reuters, je to teprve potřetí v historii festivalu, kdy cenu za nejlepší film získala žena. O nejvyšší ocenění se letos v Cannes ucházelo dalších dvacet snímků.
Zlatou palmu si z festivalu v Cannes odnesla režisérka Trietová za Anatomii pádu
Trietová svou děkovnou řeč využila ke kritice toho, jak byly nedávné protesty ve Francii proti penzijní reformě „popřeny a šokujícím způsobem potlačeny“. Zároveň volala po tom, aby měli mladí filmaři víc prostoru k dělání chyb, po nichž by mohli začít znovu.
Trietová prestižní ocenění vyhrála nad zkušenějšími režiséry jako Ken Loach nebo Wim Wenders, kteří už v minulosti Zlatou palmu za své snímky získali. Připojila se tak k Jane Campionové z Nového Zélandu a Julii Ducournauové rovněž z Francie a stala se třetí režisérkou, která nejvyšší cenu v Cannes získala. Letošní klání bylo rekordní i tím, že se ho účastnilo sedm režisérek.
Druhé nejvyšší ocenění festivalu – velkou cenu poroty – si odnesl britský režisér Jonathan Glazer za historické drama The Zone of Interest (Oblast zájmu) o veliteli nacistického koncentračního tábora v Osvětimi a jeho rodině.
Jak upozornil Reuters, v obou oceněných snímcích ztvárnila přední úlohy německá herečka Sandra Hüllerová. V Anatomii pádu hraje spisovatelku, která najde svého manžela mrtvého a stane se hlavní podezřelou, v britském snímku pak manželku velitele vyhlazovacího tábora.
Cenu poroty získal Aki Kaurismäki. Finský režisér na festivalu představil romanci Kuolleet lehdet (Padlé listí) o vztahu nezaměstnané pokladní a alkoholika.
Zaujal například čistič toalet
Ocenění se rozdávala i v hereckých kategoriích. V mužské nejvíce zaujal sedmašedesátiletý japonský herec Kódži Jakušo ve snímku německého režiséra Wima Wenderse Perfect Days (Dokonalé dny). Ztvárnil postavu životního optimisty, jenž čistí záchody v Tokiu.
Mezi herečkami triumfovala Turkyně Merve Dizdarová. Ve filmu Kuru Otlar Üstüne (Sušené bylinky) se zamilovala do učitele v odlehlé turecké provincii.
Nejlepší scénář podle poroty napsal Judži Sakamoto, a to k filmu režiséra Hirokazu Kore'edy Monster (Monstrum).
O držitelích cen rozhodla porota v čele se švédským režisérem Rubenem Östlundem, který Zlatou palmu získal už dvakrát, naposledy loni s filmem Trojúhelník smutku.
Trietovou se snímkem Anatomie d'une chute o spisovatelce podezřelé z vraždy svého manžela odborníci předem řadili mezi favority. O hlavní trofej přitom usilovaly se svými nejnovějšími počiny režisérské legendy jako Ken Loach, Wes Anderson nebo Wenders.