Do sbírky nejslavnějšího muzea impresionismu pařížského Musée d’Orsay přibylo další významné plátno – obraz Veslař s cylindrem (v originále Partie de bateau) od Gustava Caillebotta. Za 43 milionů eur, tedy v přepočtu za více než jednu miliardu korun, ho pro muzeum, a tedy potažmo pro francouzský stát, zakoupil koncern LVMH, za nímž stojí nejbohatší člověk světa Bernard Arnault.
Veslař s cylindrem míří do Musée d’Orsay. Za miliardu korun
Gustave Caillebotte pocházel ze zámožné rodiny a stal se vášnivým sběratelem impresionistů, k nimž sám jako malíř patřil. Právě jeho sbírky se staly základem pozdějšího Musée d’Orsay. Svá díla do slavné sbírky ale nezařazoval, a proto byl historií tak trochu opomenut.
„Ve svých kompozicích byl velice radikálním umělcem, což ho činilo trochu kontroverzním. Z impresionistů byl tehdejší kritikou nejvíce napadán, protože jeho zobrazování moderního života šlo nejdále,“ představuje Caillebotta ředitel Musée d’Orsay Christophe Leribault.
S veslařem v loďce
Nejen jako malíř se Caillebotte zajímal především o vodní sporty, zobrazoval plavby lodí a rekreace u řeky. Obraz Veslař s cylindrem zachycuje neznámého muže na řece Yerres, jež protéká nedaleko rekreačního objektu, který vlastnila rodina Caillebottových. Podle Musée d’Orsay malíř ruší odstup diváka od díla a umisťuje ho do člunu spolu s veslařem.
Přesvědčivosti scény napomohlo, že Caillebotte se sám věnoval veslování. „Sportovní aktivita viděná ‚zblízka‘ se stala hlavním tématem jeho obrazu, na rozdíl od jeho starších kolegů, kteří tento motiv učinili jedním z několika prvků krajiny (Monet, Renoir) nebo zobrazovali veslaře před nebo po akci (Manet),“ uvádí muzeum.
Národní poklad
Obraz Veslař s cylindrem zařadilo francouzské muzeum kultury mezi národní poklady. „O to plátno byl velký zájem ze stran největších světových muzeí. Bavili jsme se s Rimou (Abdulovou Malakovou) ještě před tím, než se stala ministryní kultury, a s Christopherem (Leribaultem), aby neskončilo v zahraničí, aby bylo přístupné ve Francii ve veřejné sbírce,“ uvedl Jean-Paul Claverie, poradce Bernarda Arnaulta pro filantropii.
Podle deníku The Washington Post obraz prodali Caillebottovi potomci. Jedná se o jedno z posledních impresionistických děl, která jsou stále v soukromých rukou, uvedl Jean-Paul Claverie.
Podle prohlášení francouzské ministryně kultury bude dílo příští rok vystaveno na několika místech ve Francii u příležitosti stopadesátého výročí zrodu impresionismu. První impresionistická výstava byla otevřena v roce 1874 v Paříži. Na podzim roku 2024 plánuje Musée d’Orsay navíc samostatnou výstavu Gustava Caillebotta.