Recenze: Písečná kosa

Vladimír Kőrner, známý jako dramaturg a filmový scénárista, napsal také řadu románů. Písečná kosa patří k jeho nejtemnějším dílům, jde o nevšedně obrazivý příběh ze 13. století, jehož hrdinou je mladý adept křižáckého řádu Alwin ze Sovince. Principálka Strašnického divadla Eva Bergerová vytvořila - ve spolupráci s Pražskou konzervatoří - sugestivní inscenaci pro náročné diváky. Jde již o její druhou Kőrnerovu dramatizaci, co zde uvádí.

První bylo Údolí včel s Ljubou Krbovou, Janem Novotným a Janem Zadražilem v hlavních rolích, kterým tento měsíc divadlo oslavilo šest let svého trvání. Loňský pátý ročník konzervatoře, s nímž se v Písečné kose pracovalo, byl tak k absolutoriu osloven nelehkou výzvou.

„Jde sice o příběh ze středověku, ale jsou v něm samí mladí lidé. Mladík odejde z českého statku do křižáckých válek a pak do Evropy, kde se přežene turecká vojna. Přestože je hra hodně o válce, zahrnuje i zásadní ženské postavy,“ uvedla Eva Bergerová po první zářijové repríze. Písečnou kosu premiérovali v červnu, měla pro ni k dispozici osm herců, dramatizaci psala již přímo pro ně a zhostila se i režie.

Mocná je síla řádu

Bohatost a náročnost autorova jazyka bylo asi to nejtěžší, s čím se mladí herci utkali. Nutno říci, že k tématu přistoupili velmi otevřeně a obdivuhodné jsou jejich paměťové výkony. Text zní méně přesvědčivě tam, kde jsou užity klasické, strnulejší divadelní prostředky (např. efekt kánonu - říkání monologů „přes sebe“) a naopak živěji v místech, kdy dochází k intimnějšímu dialogu nebo k akčním scénám. V příběhu, kromě myšlenky „jak naložit se svým životem“, zaznívá i soudobý motiv moci, její odpovědnosti a hierarchie.

Spojující linku tvoří hledání ideální lásky křesťanského nebo pohanského typu. Inscenaci předcházela fyzická příprava cvičebních technik (tanec v pěti rytmech), k výrazným nápadům patří právě tyto pohybové situace s hudbou. Přitažlivě fungují např. rituály s ohněm nebo erotické scény Alwina se dvěma pohanskými ženami („Spal jsem s pohanskými ženami, žili jsme ve tmě jako zvířata…“). Hudební složka ze záznamu zastupuje autorský (Karel Loula) i „licenční“ (Gabrielle Roth, Létající Koberec) přístup. Možná by atmosféře slušela jen čistě původní linka skladatele, varhaníka a profesora hudební výchovy Karla Louly, pro něhož je svět středověkých chorálů důvěrně známým místem.

Scéna Milana Davida je ponurá, sympaticky umístěná na podlahu sálu, diváci sedí na elevaci pod původním jevištěm. Tma, svíce, oheň, dobové oděvy, zpěv… Světelná atmosféra funguje, sálem se nese poselství: „Nemůžeš nic vidět, když máš otevřené oči.“ Centrem jevištní plochy je nízká obdélníková černá konstrukce. Vyšší konstrukce vpravo slouží jako žebřík i úkryt. Po straně jsou ještě další podsvícená hrací místa. Celkově je prostor sevřen a zároveň poskytuje dostatek místa pro fyzické akce.

Písečná kosa zaujme svou expresivitou a opravdovostí, s jakou ji herci hrají, uvidíte v ní Natálii Řehořovou, Evženii Nízkou, Annu Fišerovou, Kamilu Kikinčukovou, Lenku Juroškovou, Jiřího Kocmana, Ondřeje Mataje a Jana Čtvrtníka.

Nejvíce zaujaly již vyzrálejší výkony Natálie Řehořové a Ondřeje Mataje. Dynamičtější je druhá část hry, inscenace se vyvíjí s každou další reprízou. Strašnické divadlo uvádí Písečnou kosu 19. října a 4. listopadu v 19,30h.

  • Písečná kosa zdroj: archiv Strašnického divadla http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2035/203406.jpg
  • Písečná kosa zdroj: archiv Strašnického divadla http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2035/203411.jpg
  • Písečná kosa zdroj: archiv Strašnického divadla http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2034/203398.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
včera v 16:43

Kvíz: Co víte o oscarovém filmu Amadeus?

Když se 25. března 1985 vyhlašovali v Los Angeles vítězové Oscarů, nejčastěji se ozval název filmu Amadeus. Životopisné drama o genialitou prokletém Wolfgangu Amadeu Mozartovi natočil někdejší představitel československé nové vlny, v té době už etablovaný hollywoodský filmař Miloš Forman. Ověřte si v kvízu, co o jeho oscarovém úspěchu víte.
včera v 15:42

Antičtí bohové voněli po růžích a oleji, ukázal dánský výzkum

Antické sochy jsou dnes studená mramorová díla sněhově bílé barvy. Dobový vzhled se značně lišil. Ve starověkém Řecku a Římě byly často zdobené a namalované výraznými teplými barvami. Nový výzkum dánských vědců teď prokázal, že skulptury byly ještě živější – voněly.
včera v 12:43

Chtěl jsem být kastelán, ale památky mám radši jako koníček, říká herec Plesl

Herec Jaroslav Plesl je milovníkem památek. Sám po českých hradech a zámcích provázel, nejen v televizním cyklu České skvosty, v čemž mu herecký talent také pomohl. Za srdeční záležitost označuje Hrádek u Nechanic či Pernštejn, blízké je mu období vrcholného baroka. V Interview ČT24 přiznal, že chtěl vyměnit herectví za funkci kastelána na hradě Grabštejn, ale došlo mu, že nechce koníček přetavit do zaměstnání.
24. 3. 2025

Zlatý záchod ukradli. Uměním ale zůstává pisoár či exkrement v konzervě

V Oxfordu byli odsouzeni tři muži, kteří se podíleli na krádeži zlatého záchodu z rodného domu Winstona Churchilla. Plně funkční toaleta z osmnáctikarátového zlata byla uměleckým dílem od Maurizia Cattelana. Příkladů „záchodového umění“ se najde mnohem více, včetně zřejmě nejslavnějšího – Duchampova pisoáru.
24. 3. 2025

Magii komiksu nedokáže vnímat každý, říká Ondřej Neff

Autor science fiction a vydavatel internetového deníku Neviditelný pes Ondřej Neff byl nedávno uveden do Síně slávy, a to komiksovými cenami Muriel za svou komiksovou tvorbu. O svém vztahu k tomuto médiu mluvil v pořadu Interview ČT24.
24. 3. 2025

První televize sloužila propagandě, začala vysílat před 90 lety

První pravidelně vysílací televizní stanicí na světě se před 90 lety stala německá Fernsehsender Paul Nipkow (Televizní stanice Paul Nipkow), která začala vysílat 22. března 1935. Velkou popularitu přinesly této televizi přenosy z olympijských her v Berlíně v roce 1936. Stanice, která sloužila nacistické propagandě, vysílala až do poloviny října 1944, kdy musela většina jejích zaměstnanců odejít na frontu.
22. 3. 2025
Načítání...