Řízný novocirkusový hudební projekt Tabarnak kanadského Cirque Alfonse patří k hlavním dramaturgickým atrakcím letošního festivalu Letní Letná. Inspirovaný vesnickým kostelem coby místem komunitního setkávání rozjíždí strhující vizuálně-akustickou fiestu, na niž divák nezapomene.
Recenze: Novocirkusový Tabarnak slouží rytmickou liturgii
Tvůrci anoncují Tabarnak jako novocirkusový muzikál, ale nenechte se mýlit, inscenace je spíše spontánní rebelií, prostou efektů pro efekt. Živě hrané skladby (elektrické kytary, klávesy, bicí, hudba: David Simard) žhavě pulzují a iniciují většinu příběhu. Instrumentace kapely zahrnuje lidové i rockové motivy. Mimochodem akrobatka Julie Carabinier Lépineová je skvělou zpěvačkou s expresivním sexy projevem.
Děj, odehrávající se v sakrálním prostoru, dokresluje zavěšené gotické okno s vitráží, které pak v jiném místě poslouží coby létající prám (scéna: Francis Farley). Posvátné a světské se postupně mísí v dramatickém šejkru s perfektně provedenými tanečními, akrobatickými a hudebními výstupy.
Zdánlivá anarchie nese systém, scénické rituály bezprostředně přecházejí jeden do druhého, pouze mění své rekvizity (hokejky, kolečkové brusle, lavice, bohoslužebné misky, obruče, tyče, houpačky, pletené objekty, lana, kladky). Oblečení nejčastěji zahrnuje bílé kousky: dlouhé pracovní haleny s knoflíky, vysoké ponožky a trochu směšné slipy (kostýmy: Sarah Balleuxová).
Aktéři s nasazením slouží celku, jejich exhibice prolíná humor; během hry divák uslyší různé jazyky, včetně češtiny. Návštěvníci letenského představení nadšeně spolupracovali od samého začátku, kdy je tým vyzval ke společné hymně.
Tabarnak má důstojnost a vtip, oslavuje vše, co se děje mezi nebem a zemí, jeho rytmus sjednocuje lidsky i nábožensky. Pohonnou látkou inscenace je gradace, muzikanti s akrobaty ženou představení stejnou měrou vpřed. V režii Alaina Francoeura uvede Cirque Alfonse tento kus v Letenském parku ještě desetkrát. Festival nového cirkusu a divadla Letní Letná končí 1. září.