Platit na koncertu či festivalu jedině náramkem? Nový systém sklízí kritiku

3 minuty
Reportáž: Festivalový systém plateb přes náramky sklízí kritiku
Zdroj: ČT24

Sérii výhrad vzbudily na začátku festivalové sezony bezkontaktní platební náramky, které současně fungují jako vstupenky do hudebních areálů. Návštěvníci festivalů si stěžují na poplatky za nabití těchto pásků, vracení zbylých peněz i zastropování částky, kterou už pořadatel vracet nehodlal.

Bezkontaktní platební náramky fungující zároveň jako vstupenky našly hned v úvodu sezony letních hudebních festivalů uplatnění na Metronome Festival Prague, Aerodrome festivalu i středečním koncertu The Rolling Stones, hudební fanoušci se s nimi potkají i na festivalech Let It Roll, Brutal Assault či Hip Hop Kemp.

Dodavatel náramků staví na tom, že fungují na jednoduchém principu: nejpozději u vstupu do festivalového areálu (či místa koncertu) si návštěvník vymění lístek za náramek, který si v ideálním případě už dopředu nabije penězi. Za veškerou konzumaci jídla a pití pak platí bezkontaktně, přiložením náramku s čipem ke čtečce prodejce.

Zatím však systém takzvaných cashless (bezhotovostních) plateb řadu fanoušků naštval – je to nejčastější výhrada, která se ozývá v souvislosti s dosavadními festivaly. Ty přitom samotným obsahem drží laťku vysoko: nabídly takové hvězdy jako zpěvačku Lanu del Rey, rappera Macklemore nebo kapelu Chemical Brothers; kritici chválí ozvučení i kvalitní výběr hudebních hostů.

Výhrady vůči aktivaci i refundaci

V případě pražského festivalu Metronome si pořadatel hodlal za refundaci zbylých peněz účtovat padesát korun a hodlal vracet jen od padesáti korun víc – člověk, kterému na pásce zbylo 99 korun, by tak nedostal nic.

Účastníci festivalu Aerodrome v Panenském Týnci si pak kromě pětačtyřicetikorunové hranice pro vracení peněž stěžovali na to, že je dopředu nikdo neupozornil na padesátikorunový aktivační poplatek, který bylo třeba vydat při prvním nabití náramku.

„Nejde mi o peníze, ale o princip. Všude rozhlašujete, jak je to super a jaké to má výhody, přitom člověk stejně čeká ve frontě na pivo dvacet minut. Výhody to má, ale jen pro organizátora,“ vzkázal pořadatelům Metronome Festival Prague jeden z jeho návštěvníků – a obdobně kritická byla i návštěvnice Aerodrome festivalu: „Doprava otřes. Dva tisíce korun za den mi připadá dost, takže nechápu ten poplatek za dobití a následné vybírání peněz z čipu.“

„Nemyslím si, že je dobře, když si pásek nabijete nějakým obnosem a pořadatelé si strhnou padesát korun. Jestli to (zavedení pásků) urychlí třeba vstupy do areálů, tak to jedině dobře bude,“ soudí hudební publicista Ondřej Bezr, který náramkům věnoval i kritickou glosu pro Lidovky.cz, a výhrady vůči nim vznášel i šéf kulturní rubriky Hospodářských novin Daniel Konrád nebo hudební recenzentka ČT24 Markéta Janáková.

Pořadatelé chyby uznávají, náramky jsou ale podle nich nutností

Pořadatelé chyby uznávají a snaží se je napravit. „Ne všichni znali předem podmínky, to jsme uznali a následně jsme peníze refundovali i těm lidem, kteří si stěžovali, respektive všem, protože to by nebylo asi spravedlivé,“ řekl producent festivalu Metronome Martin Voňka.

Organizátoři koncertu The Rolling Stones se pak od dopoledních hodin snažili vyřešit na místě konání letňanské show situaci, kdy objednané náramky nepřišly. Řada návštěvníků pak po absolvování fronty zjistila, že kód jejich lístku, za který měli náramek získat, není v systému dohledatelný (a to bez ohledu na to, zda lístky – a náramky – kupovali u oficiálního, či neoficiálního distributora).

Současně ale znějí hlasy, že budoucnost velkých kulturních akcí spočívá jedině v platebních náramcích. „Je to záležitost, se kterou se asi budou muset potkat všechny festivaly, protože cashless platba je nevyhnutelnost, dřív nebo později to asi dopadne na všechny pořadatele těchto akcí,“ soudí pořadatel festivalu Aerodrome Igor Rattaj.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...