Ve studiu České televize vzniká hudba k filmu Roberta Sedláčka o Janu Palachovi. Složil ji režisérův dlouholetý spolupracovník Michal Rataj. Ve snímku zazní bigbít ve stylu šedesátých let i symfonický orchestr.
Palacha ve filmu provází hudba, umlčí ji jeho čin
Hudbu k filmu Jan Palach komponoval Michal Rataj dva měsíce. Spolupracoval se střihačem, což je postup, který se mu osvědčil už při tvorbě seriálu České století. Kromě hraných snímků o důležitých okamžicích českých dějin se Rataj se Sedláčkem potkal i u série Bohéma o osudech herců barrandovských filmových studií za protektorátu nebo při práci na snímku Rodina je základ státu.
„Za ty roky mezi námi vznikl vztah určité důvěry. Znamená to pro mě velkou svobodu v tom, co nabídnu a jakým způsobem to rezonuje,“ podotýká skladatel.
Orchestr řídí dirigent Jan Bubák. „Dáváme ho dohromady z těch, kteří mají veliké schopnosti, protože u studiového hraní je značný požadavek na přesnost a dokonalost,“ říká o výběru hráčů. Noty totiž často vidí poprvé až ve studiu. V nahrávacím sále je umístěno pětadvacet mikrofonů, které zachytí i sebemenší nepřesnost.
Postprodukční mix zabere dvakrát více času než samotné nahrávání. Vše se musí stihnout do premiéry, která je naplánována na den padesátého výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy do Československa – 21. srpna.
Na Kavčích horách vznikla hudba doprovázející například situaci, v níž se Jan Palach v podání Viktora Zavadila dozví o okupaci. Naopak bez hudebního doprovodu nechali tvůrci scénu Palachova sebeupálení.