Heda Gablerová je nerozhodná a znuděná třicátnice. Žije v luxusu, a zároveň jím pohrdá. Tak vidí ostravské Divadlo Petra Bezruče hrdinku dramatu Henrika Ibsena, které je inspirovalo k autorské parafrázi zasazené do současnosti. Uvádí ji s podtitulem Teorie dospělosti a s Magdalénou Tkačíkovou v roli Hedy.
Nekonečné možnosti neznamenají svobodu, zjišťuje i současná Heda Gablerová
„Rozhodli jsme se, že si nebudeme hrát na adaptaci a přiznáme, že jsme se Ibsenem jen inspirovali, že mu vzdáváme hold, ale přenášíme ho do doby tady a teď,“ uvedla k inscenování sto let starého představení režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová.
Zůstal příběh Hedy Gablerové žijící ve zlaté kleci a propletenec vztahů s jejím manželem a milencem. Moderní evropské ženy, na rozdíl od původní hrdinky, sice už nemusí skrývat svou samostatnost a mohou pracovat a rozhodovat se nezávisle na mužích, nekonečné množství možností ale nemusí přinášet svobodu, sděluje ostravská inscenace.
„Ze zdánlivé konverzačky líznuté absurdním humorem se příběh stále víc propadá do psychologických ponorů postav,“ podotýká dramaturgyně Kateřina Menclerová. Podle herce Vojtěcha Johaníka je ostravská parafráze Ibsena romantickou skandinávskou tragédií.
„Je spoustu věcí, pro které jsme se nerozhodli, a pořád pochybujeme, jestli je to dobře,“ upřesňuje, v čem tragika postav spočívá. Stejně tak hlavní hrdinka Heda není schopná odhodlat se k radikálnímu činu. Své dilema s ostravskými diváky sdílí od 15. března.