Vídeň - Italský skladatel Antonio Salieri uškodil W. A. Mozartovi jen ve Formanově oscarovém snímku, ve skutečnosti mladého génia podporoval a nežárlil na něj. S teorií, že by Mozarta v roce 1791 ze zášti otrávil, se rozhodlo skoncovat vídeňské muzeum Mozarthaus. Výstava nejen o jejich vztahu, ale i o Salieriho přínosu světu hudby začíná 31. ledna.
Mozart a Salieri byli kámoši jak hrom, dokazuje vídeňské muzeum
Krajně nepravděpodobná verze příčiny Mozartova úmrtí silně zakořenila v povědomí široké veřejnosti kvůli filmu Amadeus (1984) režiséra Miloše Formana. Scénář připravil podle své vlastní divadelní hry dramatik Peter Shaffer. Už dávno před ním však Alexander Sergejevič Puškin napsal hru Mozart a Salieri, v níž je Salieri označen za vraha. Nikolaj Rimskij-Korsakov pak zkomponoval stejnojmennou operu.
Hudební vědci myšlenku podílu Salieriho na Mozartově smrti dávno opustili, neboť dobové dokumenty, dopisy i události svědčí naopak o vzájemném respektu a korektním vztahu obou vídeňských umělců. Důkaz, že Mozart a Salieri si byli blízcí, podala i Mozartova žena Constanze, která po smrti manžela poslala syna do učení právě k Salierimu. „Myslím, že to vyvrací všechny spekulace. Žádná matka by neposlala svého syna na studia k údajnému traviči svého manžela. To je velmi silný důkaz,“ poznamenala jedna z kurátorek výstavy Ingrid Fuchsová.
Výstava s názvem Antonio Salieri - fakta se v domě, v němž Mozart žil, otevře 31. ledna. Vykresluje Salieriho jako dobrotivého, talentovaného a štědrého muže, jenž chválil své žáky, mezi něž patřili například Ludwig van Beethoven a Franz Schubert. „Zkrátka chceme lidi poučit, ukázat jim autentického Salieriho a odtrhnout od silně zbeletrizovaného obrazu,“ podotkl ředitel muzea Gerhard Vitek.
Výstava potrvá až do ledna příštího roku. Spojeno je s ní i připomenutí komponisty Christopha Willibalda Glucka, od jehož narození uplynulo letos 300 let a s nímž se Salieri i Mozart přátelili.