Výtvarník Ladislav Vlna používá jedinečnou techniku. Místo na plátno kreslí pomocí ohně na ocel. Své originální práce představuje do 26. července v galerii The White Room v bývalé pražské továrně Pragovka.
Ladislav Vlna se v tvorbě zoceluje
S metalurgickou malbou, jak ji sám nazývá, začal Ladislav Vlna před patnácti lety. Nápad ale vznikl už v dětství, kdy chodil otci pomáhat od zámečnické dílny. „Když se pracuje autogenem nebo svářečkou, ocel se neustále zabarvuje. Říkal jsem si, že je to úžasná věc, a jakmile jsem se naučil malovat a dělat sochy, tak jsem se k tomu vrátil,“ vysvětlil umělec, co ho na této nezvyklé technice přitahuje.
Metalurgický proces mu umožňuje vydobýt na povrch paletu barev a odstínů. Obrazy tak mají stovky možných světelných a barevných podob. Záleží jen na úhlu pohledu. Vedle oceli pracuje s ohněm i na dřevěných podkladech.
Za výrazem
Věnuje se převážně figuře a portrétu. Známým postavám, slavným tvářím, rodině, ale i charakterům, které si vytvořil ve vlastní hlavě. „Nevznikají ani tak podle reálných lidí, ale spíše podle výrazu, který jsem někde zahlédnul a líbil se mi,“ doplnil Vlna.
Absolvent oboru restaurování malby na pražské Akademii výtvarných umění se věnuje také klasické olejomalbě, scénografii, ilustracím a sochařství. Jeho socha stojí například na Floridě. Znázorňuje švédského diplomata Raoula Wallenberga, který v Maďarsku za druhé světové války zachránil na 100 tisíc Židů před holocaustem tím, že jim vydával švédské pasy.