Juniorka poslala do světa další hudební talenty

Praha - Prague Junior Note je ojedinělou dětskou hudební soutěží v ČR. Letošního 21. ročníku, který se konal od čtvrtka do neděle 17. června v Sále Martinů v pražském Lichtenštejnském paláci, se zúčastnilo 136 dětí z celé republiky od pěti do 15 let v pěti věkových kategoriích. Po dobu existence PJN v soutěži vystoupilo přes 4 000 dětských hudebníků ve věku od 5 do 15 let - klavíristů, houslistů, flétnistů, violoncellistů či kytaristů. Od roku 2008 se však soutěží pouze ve hře na klavír.

„Soutěž je velkým přínosem nejen pro posluchače a pedagogy, ale je především velkou inspirací pro začínající umělce a silnou motivací pro pokračování v každodenní přípravě a cvičení na hudební nástroj. Potěšující je, že každým rokem lze sledovat stoupající úroveň a popravdě řečeno porota má velmi těžkou úlohu s výběrem vítězů. Letošní ročník byl tak silný, že porota musela udělit dvě absolutní ceny, což je vskutku nebývalé,“ řekla v rozhovoru pro ČT24 dnes již bývalá ředitelka soutěže Vlastimila Pospíšilová, která letos předala pomyslné žezlo své dceři. 

Za 21 let své existence vychovala dětská hudební soutěž Prague Junior Note novou generaci hudbymilovného publika a hudebních amatérů. Z nejúspěšnějších dětských účastníků se ale také rekrutují naši nejlepší profesionální hudebníci nastupující generace. Někteří z nich se už uplatnili jako nejmladší členové poroty. 

Rozhovor s Vlastimilou Pospíšilovou (zdroj: ČT24)

Přes své vynikající výsledky se celostátní dětská hudební soutěž Prague Junior Note potýká s finančními problémy, proto se už čtvrtým rokem pořádá jen v klavírním oboru. V současných podmínkách nelze otevřít další obor, přestože zájem dětí neklesá. Soutěž s jednadvacetiletou tradicí se přitom až do roku 2008 vypisovala ve dvou oborech - v klavíru a zároveň dalším hudebním nástroji, kdy se střídaly housle, violoncello, kytara a flétna. 

Financování soutěže, kterou pořádají dobrovolníci a hudební nadšenci, je zcela závislé na grantech a sponzorech, jichž v posledních letech ubylo. Současná ředitelka Markéta Vejvodová-Pospíšilová věří, že se situace do dvou let změní. „Byla bych velmi ráda, kdyby pro další nástroje, zejména housle a violoncello, soutěž pokračovala,“ uvedla.