Záplava informací v dnešní společnosti i zneužívání nejrůznějších dat patří k hlavním tématům současné tvorby Josefa Achrera. Úzce spojeny jsou s výtvarníkovým pobytem v Číně. Své myšlenky přetavené do klasických maleb vystavuje pod názvem No Data v pražské Galerii Zdeněk Sklenář.
Josef Achrer maluje krajiny, ve kterých nejsou žádná data
Ve svých obrazech kombinuje Josef Achrer svět jedniček a nul s romantickou krajinou, která je po tisíce let stejná. Zatímco dnešní - jak ji sám nazývá - infomanická společnost je jen krátkým obdobím naší historie.
„Samozřejmě používám různá zařízení, není to tak, že bych se od nich odřezával,“ přiznává výtvarník, že i on je uživatelem moderních technologií. „Zároveň neustále utíkám do přírody a zase se vracím do ateliéru, tedy do civilizace, proto jsou na plátnech výjevy z romantických krajin, která mi připadá jako opozitum neustálého informačního ruchu.“
Data z Číny
Cyklus Data začal Josef Achrer vytvářet v roce 2013, kdy byl poprvé v Pekingu. Od té doby vystavoval v Číně hned v několika galeriích, přednášel na univerzitě a absolvoval dva rezidenční pobyty. Právě v Číně mají jeho práce velký úspěch, jak u širší veřejnosti, tak tamních uměleckých mistrů.
„Čína, která poskytuje i vizuálně ohromující obraz užívání a současně zneužívání dat, je pro Josefa prostředí, které ho probudilo k tomuto typu zobrazování. Uvědomil si, že datová a informační expanze je tak obrovská, že dokonce může poškozovat naše životy a obecně vztahy ve společnosti,“ podotýká galerista Zdeněk Sklenář.
Své úvahy shrnul Achrer v manifestu Dataismus a infomanická společnost. Varuje v něm před dramatickým zneužíváním elektronických dat, před neschopností vyrovnávat se s jejich záplavou. V Galerii Zdeněk Sklenář pozorovatele svých obrazů nabádá k pozornosti do 22. října.