Oborový svaz amerických herců a televizních a rozhlasových umělců (SAG-AFTRA) vstoupil do stávky, vyjednavači se totiž nedohodli na nové kolektivní smlouvě se zástupci filmových studií. Znamená to větší ochromení filmového průmyslu, než když stávku vyhlásili scenáristé. Už se pozastavila natáčení některých filmů, herci odešli přímo ze svých premiér a v ohrožení je i nadcházející filmová sezona s festivaly v Benátkách či v Torontu. Herci v odborech totiž nemohou svoje filmy propagovat.
Hollywood se zastavil. Po scenáristech vstoupili do stávky i herci
„Jsme oběti. Oběti velmi chamtivé entity. Jsem šokována, jak s námi lidé, s nimiž pracujeme, jednají,“ sdělila na tiskové konferenci prezidentka hereckých odborů Fran Drescherová. Herci se tak přidávají ke scenáristům, kteří kvůli sporům o platy a pracovní podmínky stávkují už dva měsíce. Hollywood přitom takovou „dvojitou“ stávku zažil naposledy v roce 1960.
„Asi 160 tisíc televizních a filmových herců začíná stávkovat… a spouští první uzavírku napříč průmyslem v Hollywoodu po 63 letech,“ napsal deník The New York Times. Agentura AP doplnila, že filmoví i seriáloví herci stávkují poprvé od roku 1980.
Herci mají podobné požadavky jako scenáristé. Usilují o vyšší odměny, lepší podmínky pojištění nebo záruky týkající se umělé inteligence. Oběma tělesům také vadí model spolupráce se streamovacími platformami, které je prý mají připravovat o výdělky.
„Po více než čtyřech týdnech vyjednávání svaz producentů AMPTP, který sdružuje největší studia a platformy, včetně Amazonu, Applu, Disney, Netflixu, Sony, Paramountu, Warner Bros Discovery a NBCUniversal, není ochotný nabídnout férovou dohodu na klíčových tématech,“ sdělila Drescherová.
Blíží se odsuny premiér?
List Variety napsal, že krizového konferenčního jednání se v pondělí zúčastnilo několik nejvýše postavených lidí v branži – za Disney šéfka televizní sekce Dana Waldenová a filmové sekce Alan Bergman, šéf Warner Bros Discovery David Zaslav a výkonný spoluředitel Netflixu Ted Sarandos. Ti se teď prý ocitají pod tlakem, protože stávka znamená pozastavení hollywoodských produkcí.
Prvním velkým filmem, jenž zastavil výrobu, je komiksový Deadpool 3, produkci svého snímku Juror #2 ale pozastavil třeba i Clint Eastwood. Herci z Oppenheimera zase opustili londýnskou premiéru očekávaného snímku.
Velké otazníky visí ale i nad hotovými filmy v nadcházející oscarové sezoně, které se měly začít představovat na festivalech v Benátkách, Telluride či Torontu. Herci je totiž nesmí propagovat, a to ani na sociálních sítích, či poskytovat rozhovory. Pro studia tedy prý nyní nedává smysl nové tituly vůbec uvádět. Pokud tedy obě strany nedospějí k dohodě, dá se očekávat odsouvání premiér, což diváci již znají z dob covidu, píše Variety.
Strach z umělé inteligence
Co se týká už zmíněné umělé inteligence, tak stávkující herci požadují záruky, že počítačem naskenované a generované tváře a hlasy se nebudou v blízké budoucnosti používat pro jejich nahrazení.
Odbory se obávají, že filmová studia si například naskenují obličej lidí najatých do komparzu a dál by už v záběrech využívali jen jejich umělé kopie. Herci by tak dostali zaplaceno jen za jeden den práce, i když by tvůrci využili jejich podobiznu i dál.
„Herci čelí existenční hrozbě, kterou pro ně představuje nástup umělé inteligence. Navrhli jsme změny smluv, které tyto problémy řeší, ale asociace filmových studií se o naše návrhy nezajímá,“ stěžuje si vrchní vyjednávač herecké odborové organizace Duncan Crabtree-Ireland.
Aktuální smlouvy podle právníků dávají studiím a televizním sítím automaticky práva na využití jména a podoby herců. Například kvůli vytváření propagačních materiálů.
Umělé inteligence se ale nebojí jen herci. Je i jedním z důvodů, proč aktuálně v Hollywoodu stávkují scenáristé. Podle tamních médií například odmítají pracovat s texty vytvořenými softwarem. Chtějí také zabránit tomu, aby programy mohly jejich díla přepisovat.
„Načasování těch stávek je velmi nešťastné v tom ohledu, že všichni investoři filmových studií, streamovacích platforem tlačí na škrty, bylo to vidět na jarní vlně propuštění. Studia se staví do role ublížených, co už nemají kde brát. Pokud odhlédneme od pohádkových platů šéfů, tak je opravdu vidět snaha co nejvíc ušetřit. Hrozí tak, že se ty stávky protáhnou ještě na několik měsíců,“ upozornil filmový publicista Václav Rybář.
Připomněl, že z tábora producentů a studií už zazněla slova o tom, že chtějí nechat scenáristy doslova vyhladovět a vrátí se k jednacímu stolu až na podzim.