Dan Gilroy teprve před několika lety doplnil k funkci scenáristy i režijní kredit, když do kin uvedl kritiky nadšeně přijatý thriller Slídil. Letos uvádí další film pod názvem Velvet Buzzsaw. Tentokrát do něj přimíchal i hororový žánr.
Filmová upoutávka týdne: Vražedně dobré umění? Gyllenhaal zažívá šílenství mezi obrazy
Snímek s mysteriózním názvem Velvet Buzzsaw zavede diváky do světa vysokého umění, s kterým se nevyhnutelně pojí i velké peníze. V centru pozornosti je kolekce neobyčejných obrazů, které se najdou v bytě po zesnulém nájemníkovi.
Místo toho, aby byly zničeny, jak si osamělý muž přál, dostanou se do víru obchodu s uměním, zájem mají sběratelé i kurátoři. Uhranutý je obrazy i umělecký kritik Morf Vandewalt. Záhy se však ukazuje, že pokyn k likvidaci maleb byl odůvodněný, jakmile se začnou dít děsivé věci.
Velvet Buzzsaw je dalším režijním kusem Dana Gilroye. Neplést přitom jméno s jeho starším a možná o něco známějším bratrem Tonym Gilroyem. Dan Gilroy začínal u celovečerního filmu prací na scénáři k filmu Freejack v devadesátých letech. Napsal pak i filmy Maximální limit, kde si zahrál Al Pacino, nebo Pád od indického režiséra Tarsema Singha.
Tvůrčí dráhy bratrů Gilroyových se protnuly u série o agentovi Jasonu Bourneovi. Tony Gilroy totiž jako scenárista pracoval na všech třech úvodních dílech – Agent bez minulosti, Bourneův mýtus a Bourneovo ultimátum. Když pak studio Universal hledalo cestu, jak v sérii pokračovat, povýšil Tony Gilroy na režijní pozici a při práci na scénáři ho doplnil právě Dan Gilroy.
Morálka, nebo peníze?
Dva roky po snímku Bourneův odkaz pak kina uvedla režijní debut Dana Gilroye – thriller Slídil z novinářského prostředí, kde zachytil střet ambicí a morálky při honbě za exkluzivními a šokujícími záběry pro televizní vysílání. Snímek v hlavní roli s Jakem Gyllenhaalem se setkal s převážně nadšeným přijetím u kritiků i diváků a za svou práci na scénáři si pak Dan Gilroy vysloužil nominaci na Oscara i na cenu BAFTA.
Jeho druhým tvůrčím dílem byl o tři roky později Roman J. Israel, Esq. z právního prostředí. V něm se opět zaobíral morálkou a zkoumal, jak se hroutí vysoké standardy. Ohlasy už nebyly tak oslavné, a tak bude na hororovém thrilleru Velvet Buzzsaw, aby naznačil, jak velký je talent mladšího z Gilroyů.
Opět se každopádně bude opírat o herecký um Jakea Gyllenhaala, který si v novince zahrál uměleckého kritika Vandewalta. Herec, kterého na začátku milénia proslavil kultovní bizarní snímek Donnie Darko, se ve své kariéře drží spíš zajímavých dramatických projektů, jako je málem oscarová Zkrocená hora, za níž ale dostal Oscara režisér Ang Lee, dále Mariňák Sama Mendese, Zodiac Davida Finchera, Bratři Jima Sheridana, Zmizení Denise Villeneuvea či Noční zvířata Toma Forda.
Gyllenhaal se ale nebrání ani velkofilmům. Ztvárnil hlavní roli v adaptaci počítačové hry Princ z Persie: Písky času, katastrofickém Dni poté od Rolanda Emmericha a letos ho kromě Velvet Buzzsaw lidé uvidí i v dalším Spider-Manovi s podtitulem Daleko od domova, v němž by měl ztvárnit padoucha Mysteria.