České umění doby „fin de siècle“ připomíná výstava Zlaté časy v Plzni. Představuje díla z přelomu devatenáctého a dvacátého století, která jsou součástí sbírek Západočeské galerie. Tehdejší výtvarnou scénu dokládá tvorba Alfonse Muchy, Jan Preislera, Františka Kupky či Josefa Váchala.
Do Západočeské galerie v Plzni se vrátily Zlaté časy
Období od konce devatenáctého století až po začátek první světové války se označuje jako Belle Époque, proto se do názvu výstavy dostaly „zlaté časy“. Vystavená díla prezentují všechny důležité umělecké směry, které tehdy vznikaly, jako symbolismus, secese a impresionismus.
„Návštěvníci mají příležitost zhlédnout díla, která se velmi záhy stala nedílnou součástí českého dějepisu výtvarného umění, v němž zaujímala dominantní postavení. Mezi ně bezesporu patří práce dvou vůdčích osobností té doby – triptych Jaro od Jana Preislera, který se stal klíčovým dílem české secese, a obrazy Antonína Slavíčka, zejména z jeho takzvaného 'kameničkovského' období, jež předznamenávaly nástup moderního českého umění 20. století,“ uvádí autor výstavy a ředitel Západočeské galerie v Plzni Roman Musil.
Obrazy i technické novinky
Téměř sto dvacet děl je rozděleno do čtyř tematických celků: Krajina, Víra a nadpřirozeno, Život na venkově a Život ve městě. Atmosféru doby dokreslují dobové fotografie, plakáty, ale také technické novinky a první záznamy pořízené filmovou kamerou.
„Návštěvníci tak uvidí například první gramofon, fonograf, fotoaparát či počítací stroj. Součástí výstavy budou také filmové projekce natočené na počátku dvacátého století,“ doplňuje kurátorka Ivana Skálová.
K výstavě současně vychází publikace padesáti mistrovských děl českého umění období fin de siècle ze sbírek Západočeské galerie v Plzni. Kolekce umění z přelomu devatenáctého a dvacátého století patří podle ředitele galerie k tomu nejlepšímu v galerijních sbírkách i v kontextu dalších veřejných sbírek v Česku. Nedávno ji rozšířilo například dlouho nezvěstné dílo Emanuela Krescence Lišky Svítání po Velkém pátku.