V Benátkách začíná nejstarší filmový festival na světě. Čtyřiasedmdesátý ročník prestižní přehlídky zahájí promítání satirického snímku Downsizing s Mattem Damonem v hlavní roli. V programu se do konce přehlídky 9. září objeví i české filmy, i když v žádné ze soutěžních sekcí.
Benátského lva dráždí Clooney i Aj Wej-wej. Češi vytáhli Černého Petra
Šanci odvézt si hlavní cenu – Zlatého lva – má letos jednadvacet snímků. Porotě, která bude vybírat ten nejlepší, předsedá po jedenácti letech (kdy v čele poroty zasedla Catherine Deneuveová) opět žena – herečka Annette Beningová, známá z filmů Americká krása nebo Děcka jsou v pohodě.
Předsednickou zkušenost z Benátek (a také Zlatého lva za snímek Wrestler) má i režisér Darren Aronofsky, jehož poslední film byl zařazen do hlavní soutěže. V hororové Matce se vrací k žánru komorního psychologického thrilleru, jakým byla třeba baletní Černá labuť. Krušné chvíle budou při znepokojivé návštěvě tentokrát zažívat Jennifer Lawrencová a Javier Bardem.
K sledovaným novinkám v soutěži patří i nový snímek George Clooneyho, který se v Benátkách představí jako režisér. Drama Suburbicon: Temné předměstí diváky zavede do středoamerického městečka padesátých let, v němž vloupání do domu jedné navenek dokonalé rodiny spustí řetězec podezírání, pomsty a zrady. Film vznikl podle scénáře bratří Coenů, zahráli si v něm Julianne Mooreová nebo Josh Brolin. Od 9. listopadu se promítá i v českých kinech.
A svůj titul má v soutěži i čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej. Jeho dokument Human Flow (Lidský proud) je dalším z řady projektů, jímž reaguje na uprchlickou krizi.
Po červeném koberci v Benátkách se samozřejmě projde řada známých tváří z filmové branže, mezi nimi i Jane Fondová a Robert Redford. Festival jim letos udělí Zlatého lva za celoživotní dílo a zároveň na jejich počest promítne v předpremiéře drama Our Souls at Night (Naše duše v noci). Romanci o dvou ovdovělých sousedech společně natočili ve společnosti Netflix.
Za Česko přijede Černý Petr
Z českých filmů budou moci návštěvníci benátského festivalu zhlédnout klasiku československé nové vlny – Černého Petra od Miloše Formana. Restaurovaná verze filmu z roku 1963 byla zařazena do výběru digitálně restaurovaných snímků uplynulého roku, spolu třeba s tituly od Antonioniho nebo Spielberga.
Českou stopu lze vysledovat i na doprovodném filmovém trhu Gap-Financing Market, kde se představí dva české projekty ve vývoji. Celovečerní film Žáby bez jazyka režisérky Miry Fornay popisuje jeden den v životě pachatele domácího násilí. V chystaném dokumentu Až přijde válka pak Jan Gerbert sleduje polovojenskou skupinu, která se na Slovensku připravuje na střet civilizací, aby mohla bránit slovanský svět.