Polská vejce se do Česka podle ministerstva zemědělství vozí za dumpingové ceny. Prodávají se hlavně v Kauflandu a v Aholdu, uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Zákazníci by si však podle něho měli kupovat především česká vejce, která mají na skořápce natisknutý český kód, protože jen tak budou mít jistotu, že kupují kvalitní a bezpečnou potravinu.
Z Polska se do Česka vozí vejce za dumpingové ceny, tvrdí ministerstvo
Stát letos zvýšil kontroly potravin prostřednictvím Státní veterinární správy (SVS). Vejce, stejně jako ostatní živočišné produkty, musí dovozci nahlašovat SVS den před dovozem. Obchodní řetězce podle ředitele Státní veterinární správy Zbyňka Semeráda ale toto pravidlo nedodržují.
Ministr Jurečka uvedl, že „nálezy jsou znepokojující především v obchodních řetězcích Kaufland a Ahold“. Tam kontroloři narazili na problematiku špatně značených vajec, i těch, která nebyla označena vůbec, pokud jde o dovoz do České republiky. „Tato vejce jsme v řádech stovek tisíců kusů vraceli, například do Polska,“ konstatuje ministr.
Naopak u vajec z českého chovu má podle něho vzhledem ke kontrolám dozorových orgánů spotřebitel jistotu, že kupuje skutečně česká vejce. „Máme jasný přehled a můžeme garantovat kvalitu, a to od počátku výroby až k zákazníkovi. Chovy jsou pravidelně kontrolovány, víme, jaká se používají krmiva, máme vzorkované i obiloviny, které jsou určené do krmiv, máme přehled o používání antibiotik, o celém řetězci logistiky, balení až na pult k zákazníkovi,“ zdůraznil Jurečka.
Podle předsedkyně Českomoravské drůbežářské unie Gabriely Dlouhé se do Česka vozí hlavně přebytky z polského trhu. Pokud dostávají polští producenti vajec skryté podpory, tak jejich konkrétní struktura není známá, dodala.
Podle mluvčího Kauflandu Michaela Šperla tvoří česká vejce přibližně 80 procent nabídky řetězce. „Umožňuje-li to situace, vždy dáváme přednost odběrům vajec českého původu,“ dodal mluvčí, podle něhož závisí nákup vajec na mnoha faktorech, jako jsou například kapacity dodavatelů. Už dříve se firma ohradila proti tvrzení výrobních svazů, že by znevýhodňovala české výrobce oproti zahraničním.
Ahold uvedl, že polovina vajec, které prodává, je z Česka. V případě, že mu nabídne za „konkurenční cenu“ v dostatečném objemu vejce český dodavatel, tak jej upřednostní. „Ujišťujeme zákazníky, že v našich obchodech najdou produkty splňující zákonné požadavky značení. Také máme striktní systém kontroly kvality,“ řekla za řetězec Barbora Vanko. Podle ní je každý dovoz řádně hlášený Státní veterinární správě. Na jaře podle ní došlo k ojedinělému pochybení, výrobce následně vejce řádně označil.
Ceny vajec klesají, ztráty rostou
Náklady na produkci jednoho vejce v ČR se podle náměstka ministra Jiřího Šíra pohybují mezi 1,5 až 1,7 koruny za kus. V současnosti se ale podle něho prodávají za 1,2 koruny, výrobci jsou tak ve ztrátě. „Máme indikace, že vejce se dováží na český trh ještě za nižší ceny, okolo osmdesáti haléřů za kus,“ dodal Šír, podle něhož tak nelze konkurovat zahraničním dovozům.
Loni se do Česka dovezlo zhruba 800 milionů vajec, meziročně o 123 milionů více. Každý Čech podle ministerstva zkonzumuje ročně přibližně 260 vajec, většinou z tuzemské výroby. Cena v obchodech byla loni 3,1 koruny za kus.
Na skořápce každého vejce by měly být vždy kódované informace o chovu, výjimka je u podniků do 50 nosnic. První číslo na vejci označuje, o jakou metodu způsobu chovu drůbeže jde, dále je na něm písmeny označení země původu a pak registrační číslo chovu.
Pokud jde o chov v ekologickém zemědělství, je první číslo kódu 0. Pokud jde o chov ve volném výběhu, značí se 1, dvojka znamená chov v halách na podestýlce a trojka chovy v obohacených klecích.