Praha – Ministerstvo dopravy vyřadilo jednoho ze dvou uchazečů o provoz osobní železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov. Tato soutěž měla být pilotním projektem, podle něhož chtěl stát otevřít železnici soukromým dopravcům. Podle resortu ale britská Arriva nesplnila podmínky soutěže, protože nedodala potřebná osvědčení o vzdělání vedoucích zaměstnanců. Arriva se proti rozhodnutí odvolá.
Vstup konkurence na železnici ohrožen, Arriva vypadla z tendru
Arriva, která se tendru účastnila společně s firmou Transcentrum bus, údajně nesplnila podmínku, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě osoby odborně způsobilé pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu.
Jak informoval ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter, firma se proti rozhodnutí ministerstva dopravy odvolá. Pokud ale neuspěje a v tendru zbude jediná nabídka společnosti RegioJet, bude muset ministerstvo tendr zrušit.
Proč stanovilo ministerstvo přísnější podmínky, než vyžaduje zákon? „Jde o kontrakt na 15 let,“ odůvodnil mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold, podle kterého tím chtěl úřad zajistit, aby budoucí provozovatel splňoval podmínky zákona i v případě, že by z nějakého důvodu o takového zaměstnance přišel.
Vyřazený uchazeč může potřebná osvědčení doplnit. Podle Neřolda to ale není příliš pravděpodobné. U druhého z vrcholných zaměstnanců Arrivy totiž úřad neuznal uvedené vzdělání, které podmínkám zákona nevyhovovalo. Ministerstvo Arrivu na problém v nabídce upozornilo už před koncem loňského roku, společnost ale přesto tento nedostatek nedokázala odstranit, dodal Neřold.
„Doložili jsme doklady, které jsme měli, a teď připravujeme právní kroky tak, abychom byli zpátky v soutěži,“ brání se Richter. Společnost podle něj přesně ví, co ministerstvo dopravy rozporuje, a je přesvědčen, že požadované podmínky splnila.
Jančura: Ministerstvo se možná snaží tendr zastavit
Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, která je v tendru favoritem, se domnívá, že současné vyřazení Arrivy kvůli zřejmé formalitě může být způsob, jakým se ministerstvo dopravy snaží tendr zastavit poté, co to antimonopolní úřad neudělal. „Chápu, kdyby takovou věc vytýkali nám jako malému dopravci,“ uvedl Jančura s tím, že Arriva má v zahraničí takových zaměstnanců tisíce.
Jančurova firma je považována za horkého kandidáta na vítěze, protože po ministerstvu požaduje nižší doplatky na provoz – 188 korun za ujetý kilometr. Konkurenční Arriva nabídla částku o korunu a deset haléřů vyšší. Právě krnovská trať v minulosti byla tou, na jejíž provoz stát nejvíce doplácel. V roce 2010 tu ministerstvo Českým drahám vyplácelo dotaci 225 korun za ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok.
Dobrá varianta pro ČD?
Zrušení tendru by nicméně zřejmě vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na uvedené trati v současnosti zajišťují. Národní dopravce se výběrového řízení nakonec nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.
Dráhy proto podmínky soutěže napadly u antimonopolního úřadu s tím, že státního dopravce diskriminují – na rozdíl od konkurence totiž musí vozidla vybírat ve výběrovém řízení, což trvá příliš dlouho. Námitku ČD ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v polovině ledna zamítl.
Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle původních představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům však nepodaly například společnosti Veolia Transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).
Liberalizace železnice by podle ministerstva dopravy měla nadále pokračovat nezávisle na výsledku tohoto prvního tendru. Podle harmonogramu pro otevírání železničního trhu jsou nyní na řadě například železniční spojení Praha – Ústí nad Labem – Děčín a Praha – Ústí nad Labem – Cheb, kde by dopravci vzešlí z tendrů měli začít jezdit na konci roku 2015.