Volkswagen kvůli koronaviru zavírá evropské závody, také Škoda Auto i TPCA přestanou vyrábět

Německá automobilová skupina Volkswagen uzavře na dva až tři týdny své evropské závody. Největšího výrobce aut na světě k tomu vede pandemie způsobená novým typem koronaviru a s ní související odbytové potíže. Poslední směna bude ve většině provozů tento pátek, oznámil koncern. Výrobu přeruší také automobilka Škoda Auto, která pod něj spadá, a to ve středu ve 22 hodin. Tuto informaci poskytnutou odborovým předákem Jaroslavem Povšíkem potvrdil i mluvčí firmy Tomáš Kotera. Obnovena má být výroba v pondělí 6. dubna. Zaměstnanci dostanou 70 procent platu. Výrobu zastavuje i kolínská automobilka TPCA, a to od 25. března. Pandemie koronaviru zároveň znemožnila koncernu VW odhadnout výhled na tento rok.

„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf Volkswagenu Herbert Diess.

Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, uvedl koncern.

Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí německého koncernu, přestane vyrábět ve středu. Premiér uváděl původně pátek s odkazem na rozhodnutí majitele, Volkswagenu. „Bereme to na vědomí,“ řekl s tím, že to může mít obrovský dopad na celý dodavatelský řetězec, na subdodavatele. Zdůraznil, že k zastavení výroby nedojde z rozhodnutí vlády. Proto se Škody nebudou týkat kompenzační opatření, které připravuje český kabinet. 

Velké dopady na subdodavatele

Pro celý automobilový průmysl jde podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla o velmi nepříjemné, byť s ohledem na aktuální složitou zdravotní situaci v Česku patrně nevyhnutelné preventivní opatření. „I když Škoda Auto není jediným odběratelem dílů, pro řadu českých dodavatelů představuje 20–30 procent produkce, a tudíž zásadní zásah do jejich chodu. Je zjevné, že jak pro automobilky, tak pro kompletní dodavatelský řetězec budou celkové ekonomické dopady opatření proti koronaviru obrovské,“ řekl.

První viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj chce věřit, že se odstávka nebude prodlužovat. „Škoda Auto je největším přispěvatelem do českého HDP a je to velmi těžká zpráva pro celou českou ekonomiku – na druhou stranu asi pochopitelná, protože pokud nemají otevřené prodejny a není odběratel, vyrábět nelze,“ dodal. 

A podle primátora Mladé Boleslavi Raduana Nwelatiho bude mít město po zastavení výroby ve Škodě navíc problémy se zahraničními dělníky. Obává se, že nebudou dodržovat karanténu.

Zaměstnanci budou od 18. března do 29. března dostávat 70 procent platu, poté 75 procent. „Naším hlavním cílem je udržet i v této složité době všechny zaměstnance na palubě. V současné chvíli nelze s jistotou předpovědět, jaké dopady bude tato krize na společnost mít či jak dlouho potrvá,“ uvádí vedení automobilky v dopise. 

„Uvedené opatření je pro zaměstnance dobré a důležité zejména z hlediska udržení jejich zaměstnání i v době, kdy by jinak zaměstnavatel musel propouštět. Jsou pro ně zajištěny lepší finanční podmínky než u podpory v nezaměstnanosti a v neposlední řadě má zaměstnanec šanci po odeznění všech důsledků koronavirové pandemie opět normálně za plnou mzdu pracovat,“ uvedl ve vlastním dopise zaměstnancům odborový předseda Jaroslav Povšík.

Škoda Auto už má dva potvrzené případy nákazy

Ve firmě jsou už dva potvrzené případy nákazy koronavirem, píše vedení automobilky v dopise zaměstnancům. Už kvůli prvnímu potvrzenému případu nákazy koronavirem odbory v mladoboleslavské automobilce požadovaly 14denní karanténu pro zaměstnance. Obstarat je podle nich potřeba i dostatek dezinfekčních prostředků pro pracovníky a pracoviště závodu by se vydezinfikovala, uvedl odborový předák Jaroslav Povšík. Podle něj nynější situace dopadne i na pracovní místa.

Náměstek ministryně práce Robin Povšík (ČSSD) uvedl ještě před vyjádřením Babiše, že  kvůli šíření koronaviru by měla Škoda Auto i další automobilky výrobu zastavit a nechat pracovníky doma.

„Škodovka by měla zastavit linky a nechat lidi doma. A přidat by se měly další firmy! Lidé mají logicky strach. A navíc oprávněný pocit nespravedlnosti. Mnozí z kanceláří pracují z bezpečí domova, zvládnou za sto procent mzdy zajistit svoje děti. Není to fér,“ uvedl Robin Povšík, který je politickým náměstkem ministryně práce, ale také lídrem středočeské kandidátky ČSSD do podzimních krajských voleb. Dodal, že „lidi jsou víc než byznys“.

Výrobu zastavuje i kolínské TPCA

Vyrábět přestane i kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA), a to od 25. března, tedy od středy příštího týdne. Přerušena by mohla být až do pátku 17. dubna, řekl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek.

„V současné situaci s ohledem na koronavirus jsme se dohodli, že od 25. března přerušíme výrobu,“ řekl Paroubek. Zastavení výroby se podle něj následně spojí s plánovanou odstávkou, proto zůstane firma zavřená déle.

V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.

Zisk zatím rostl, co bude dál se ale neví

Německý automobilový koncern Volkswagen loni zvýšil provozní zisk o 22 procent na 16,9 miliardy eur (462,5 miliardy korun). K růstu přispěl mimo jiné silný odbyt vozů s vyšší ziskovou marží. Koncern nicméně uvedl, že šíření nového koronaviru mu znemožňuje poskytnout výhled na letošní rok. A nyní se rozhodl na tři týdny uzavřít své evropské závody.

Provozní zisk automobilky Škoda Auto, která je součástí koncernu VW, se v loňském roce zvýšil o 21 procent na 1,7 miliardy eur (46,4 miliardy korun). Výsledky podpořil vyšší objem prodeje a optimalizační a cenová opatření, která kompenzovala vyšší náklady a vyšší výdaje na nové produkty, jak uvedla mateřská společnost Volkswagen ve zprávě o hospodářských výsledcích koncernu. 

Tržby Škodě Auto vzrostly o 14,5 procenta na 19,8 miliardy eur (540,9 miliardy korun). Částečně k tomu pomohla počáteční konsolidace po převzetí regionální zodpovědnosti za Indii.

Už dříve automobilka uvedla, že loni dodala svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů. Meziročně se její prodej snížil o 0,9 procenta, když v roce 2018 firma dodala 1,25 milionu aut. Jako důvod firma uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně, klesly ale také dodávky v Indii. Na ostatních trzích dodávky aut naopak vzrostly.

Letošní rok bude pro koncern obtížný

Předseda správní rady Volkswagenu Herbert Diess v prohlášení uvedl, že loňský rok byl pro celou skupinu Volkswagen úspěšný. Varoval však, že letošní rok bude obtížný, protože epidemie onemocnění způsobená novým koronavirem zatím přinese neznámé provozní a finanční problémy.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích a v Česku zaměstnává asi 37 tisíc lidí.  

Volkswagen je největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Francouzský PSA už výrobu zastavil

V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropských závodů, včetně továrny ve slovenské Trnavě, francouzský výrobce automobilů PSA. Téhož dne o přerušení provozu ve většině závodů informoval rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března. 

Daimler v úterý oznámil, že se kvůli koronaviru rozhodl přerušit většinu své výroby v Evropě, a to prozatím na dva týdny. „Prodloužení tohoto opatření bude záviset na dalším vývoji,“ uvedla firma.

Dočasné přerušení výroby v Evropě v úterý oznámila rovněž americká automobilka Ford Motor. Japonský Nissan zastavil provoz ve svém závodě v severovýchodní Anglii, která je největší továrnou na výrobu aut v Británii, napsala agentura Reuters.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Budoucnost ruského hospodářství závisí na cenách ropy, míní ekonomka Matesová

„Už není z čeho dolévat zdroje a živit válečnou ekonomiku,“ řekla ve vysílání ČT24 ke stavu ruského hospodářství ekonomka a bývalá zástupkyně Česka ve Světové bance Jana Matesová. Ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov už ve čtvrtek varoval, že tamní ekonomika je na pokraji recese. Podle Matesové závisí její budoucnost na cenách ropy. Ruská ekonomika totiž podle ní byla vždy závislá na vývozu nerostných surovin.
před 7 hhodinami

Některým majitelům solárních panelů hrozí pokuty

Tisíce majitelů solárních elektráren dostanou od července pokuty, pokud nemají pro svá zařízení zajištěnou takzvanou odpovědnost za odchylku – tedy rozdíl mezi plánovanou a skutečnou výrobou elektřiny. Pokud totiž fotovoltaika vygeneruje přebytečnou energii, kterou chce uživatel prodat do sítě, musí k tomu mít vlastní EAN kód. Jeho prostřednictvím za přebytkovou energii přebírá zodpovědnost distributor. Lidé, kteří nebudou mít fotovoltaické panely registrované, budou sankcionováni za neoprávněnou dodávku do sítě ve výši stovek korun měsíčně.
před 20 hhodinami

Ruský ministr prohlásil, že tamní ekonomika je na pokraji recese

Ruský ministr hospodářství Maxim Rešetnikov na mezinárodním ekonomickém fóru v Petrohradu prohlásil, že ruská ekonomika je na pokraji recese. O tom, zda do ní skutečně vstoupí, podle něj rozhodne vývoj měnové politiky, informuje agentura Reuters.
19. 6. 2025

Většina kontrolovaných e-shopů porušila zákon, zjistila inspekce

U většiny e-shopů kontrolovaných v prvním čtvrtletí letošního roku zjistila Česká obchodní inspekce (ČOI) porušení zákona. Ze 174 kontrol jich s pochybením bylo 87 procent, v loňském prvním čtvrtletí šlo o 79 procent kontrol z 223, informovala inspekce.
19. 6. 2025Aktualizováno19. 6. 2025

K blackoutu ve Španělsku přispělo i nevhodné chování provozovatele sítě, tvrdí ministryně

Celostátní výpadek elektrické sítě, který zasáhl Španělsko 28. dubna, měl více příčin, přispělo k němu ale nevhodné počínání provozovatele sítě Red Eléctrica a některých elektráren. Při prezentaci vládní analýzy okolností výpadku to řekla ministryně zodpovědná za energetiku Sara Aagesenová. Výpadek podle ní vyvolalo přepětí, na které síť nebyla schopná reagovat. Ministerstvo vedené Aagesenovou předloží v krátké době opatření, která mají posílit schopnost španělské sítě se s podobnými výkyvy v napětí vyrovnávat.
17. 6. 2025

Krize IPB vyvrcholila před čtvrt stoletím razií

Fronty před pobočkami, klienti hromadně vybírající vklady, ale také útvar rychlého nasazení a nucená správa. Krize v krachující Investiční a poštovní bance vrcholila před 25 lety – 16. června 2000. Lidé na prosakující informace o její špatné kondici reagovali rychle a pár dní po prvních výběrech do banky přišlo ozbrojené policejní komando. Potíže přitom trvaly už dlouho a pomoci měla japonská investiční skupina Nomura. Třetí největší peněžní ústav v zemi ale nakonec po letech sporů a arbitráží za jednu korunu převzala ČSOB.
16. 6. 2025

Na dani z nemovitosti se zatím vybralo 15,5 miliardy

Majitelé nemovitostí zatím letos zaplatili na dani z jejich vlastnictví 15,48 miliardy korun, tedy o 187 milionů více než v loňském roce. Jedná se zhruba o dvě třetiny částky očekávané za celý rok. Sedm a půl miliardy mají majitelé poslat do začátku prosince. Daň vybírá stát, výnos ale putuje obcím.
15. 6. 2025

Ropa po izraelském útoku prudce zdražuje, evropské i americké akcie oslabily

Ceny ropy prudce vzrostly po zprávě o izraelském útoku na Írán. Severomořská ropa Brent si kolem 7:30 SELČ připisovala téměř osm procent a pohybovala se blízko 75 dolarů za barel. Během noci na pátek se vyšplhala až na 78,50 dolaru za barel, tedy na nejvyšší úroveň od 27. ledna. Evropské akcie uzavřely obchodování poklesem. Panevropský akciový index STOXX Europe 600 ztratil 0,89 procenta na 544,94 bodu. Prudce oslabily také americké akcie.
13. 6. 2025Aktualizováno13. 6. 2025
Načítání...