V Lubenci, kde žijí, se manželé Kantovi pustili do záchrany gotického kostela Svatého Jiljí. Do oken vytvořili vitráže v různých dobových stylech a budují v něm vitrážové muzeum. A právě výrobě i restaurování vitráží věnují své podnikání už čtvrt století.
V podnikání jim pomohly vitráže ve výtahu. Jezdili v něm bohatí lidé, z nichž se stali zákazníci
Všechno začíná návrhem, který Jitka Kantová nakreslí na papír. Na jejím manželovi Richardovi Kantovi pak je, aby nápad přenesl na sklo.
„Proto to děláme v poměru 1:1, abychom si dokázali představit, jestli je vůbec reálné tam takové malé kousky dát. Čím víc kousků, tím je to dražší,“ říká Jitka Kantová.
Jednou z častých zakázek jsou vitrážové stropy. Například pro karlovarský hotel Pupp. „Dělali jsme do výtahu strop v Plaze v Karlových Varech. Ten byl atraktivní v tom, že jsme z toho měli hodně klientů. Tím výtahem jezdili hodně bohatí zákazníci,“ říká Kantová.
Manželé pracují také pro zahraniční klientelu, vitráže rovněž restaurují, spolupracují proto i s městy a církvemi. „ Vždycky nejtěžší je na tom restaurování, jaké techniky malíř používal. A vůbec materiál. Potřebujete sklo, které vypadá jako staré, nebo ideálně je dělané starými technikami. To znamená vyfouknutím válce a rozžehlením v peci,“ naznačuje Richard Kanta.
Vytvářejí také Tiffany lampy. Každé sklíčko je pečlivě očíslované, celkem jich je potřeba spojit 450. Klasická technika výroby vitráží je pak mnohem starší a náročnější, jednotlivá skla se vkládají do olověných pásků.
Manželé Kantovi se již účastnili se svými díly mnoha výstav, mezi získanými oceněními bylo Živnostník roku v Ústeckém kraji.