Agentury CzechTrade a CzechTourism se přestěhují do státní budovy ve Štěpánské ulici v Praze, kde sídlí agentura CzechInvest. Přesun schválila vláda. Projekt do budoucna počítá se sloučením agentur CzechTrade a CzechInvest, podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (za ANO) to v příštích třech letech přinese úsporu 138 milionů korun. Hospodářská komora (HK) spojení státních agentur v minulých dnech kritizovala.
Tři státní agentury se stěhují do Czech House. Hospodářská komora nešetří kritikou
Cílem projektu užšího propojení agentur je podle Havlíčka mimo jiné nabídnout podnikatelům služby státních institucí na jednom místě. Ministr kvůli plánovanému spojení agentur musí připravit návrh novely zákona o podpoře malého a středního podnikání.
Sjednocování je podle Havlíčka rozděleno do několika fází. První začala loni spojováním poboček tří státních agentur a velvyslanectví v zahraničí. „Už se nám jich podařilo dát dohromady na jedno místo víc než čtyřicet, což je přibližně padesát procent všech našich zahraničních kanceláří,“ řekl.
Hospodářská komora plán kritizuje
Druhá fáze bude pokračovat sestěhováním agentur, další etapou je sjednocení a úprava nabídky jednotlivých kanceláří agentur. Poslední částí by mělo být propojení agentur CzechInvest a CzechTrade i na právní úrovni. Přesný termín spojení ministr neuvedl.
„Bez realizace předchozího auditu činnosti slučovaných státních agentur je slučování skutečně pouze vykazováním činnosti,“ reagoval viceprezident Hospodářské komory Bořivoj Minář.
Uvedl, že nadále trvá nabídka spolupráce komory na optimálním nastavení státních agentur. „Musíme nadále trvat na tom, že materiál o sloučení agentur nebyl s HK řádně projednán. Informace o věci, sdělená na Řídícím výboru, není projednání,“ dodal.
Czech House bude ve Štěpánské
Ministerstvo průmyslu dříve jako nové sídlo agentur uvádělo komerční objekt MayHouse na Pankráci. Po porovnání obou variant ale vyšla budova ve Štěpánské jako nákladově výhodnější a navíc trvalé řešení.
Vytvoření ústředí státních agentur ve Štěpánské by mělo podle odhadů uspořit 33,8 milionu korun za deset let. V případě budovy MayHouse by naopak šlo o zvýšení výdajů o 89,1 milionu korun za stejné období. Sídlo agentur bude pojmenováno Czech House.