On-line streamovací služby, jako je Spotify nebo Apple Music, se loni staly největším zdrojem příjmů hudebního průmyslu ve světě. Poprvé tak za sebou nechaly prodej fyzických nosičů a digitální stahování nahrávek. Oznámila to Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI).
Streamování poráží CD i stahování. Pro hudební průmysl se nově stalo největším zdrojem příjmů
Podle zprávy Global Music Report 2018 se v loňském roce celkové příjmy hudebního průmyslu zvýšily o 8,1 procenta na 17,3 miliardy dolarů (přes 360 miliard korun).
Příjmy hudebního průmyslu se díky streamování začaly zvyšovat po dlouhém období poklesu. V průběhu 15 let do roku 2014 se tržby z prodeje hudby snížily o 40 procent na 14,3 miliardy dolarů.
Loni měly streamovací firmy 176 milionů předplatitelů a svůj podíl na příjmech sektoru zvýšily na 38 procent z 29 procent v předcházejícím roce. Prodej fyzických nosičů loni klesl o pět procent a prodej prostřednictvím stahování o 20 procent. Příjmy sektoru ale i tak byly na 68,4 procenta úrovně roku 1999.
V Česku převážil digitální prodej nad fyzickým
Příjmy hudebního průmyslu rostly i v České republice, a to o 11 procent na 834 milionů. Vloni pak v tuzemsku poprvé převážil digitální prodej nad fyzickým. Digitální prodej tvořil 51 procent, z většiny jde také o streaming.
V tuzemsku přitom rostl i obchod s fyzickými nosiči, na kterém má podle české skupiny mezinárodní federace zásluhu především rostoucí tendence v prodejích vinylů. Jen loni stouply o 38 procent.
Zlepšení je pak patrné v Latinské Americe, kde se tržby hudebního sektoru zvýšily o 17,7 procenta, a pak v Číně, kde růst činil 35,3 procenta. V pětici největších trhů z hlediska tržeb se nicméně drží Spojené státy, Japonsko, Německo, Británie a Francie. Čína byla vloni desátá a Brazílie devátá.
Nejžádanějším hudebníkem se loni celosvětově stal Ed Sheeran, za ním byla jednička roku 2016 Drake a třetí Taylor Swiftová. V Česku měl Sheeran druhé nejprodávanější album, předběhla ho skupina Kryštof.