Budoucí správce mýta, společnost CzechToll, posílí kapacitu míst pro registraci do nového systému. U hranic a dalších rizikových úseků vytvoří dočasná registrační pracoviště, mezi kolonami se budou pohybovat registrační auta. Opatření by měla zkrátit dopravní zácpy na nejrizikovějších místech, kde hrozily až čtyřicetikilometrové fronty. Na některých úsecích přesto lze očekávat kolony přes deset kilometrů. Do nového systému se zatím zaregistrovalo 251 tisíc vozidel, více než 200 tisíc jich stále chybí.
Správce nového mýtného systému a ministerstvo se bojí dopravního kolapsu na hranicích
Nový mýtný systém založený na satelitní technologii začne fungovat od neděle 1. prosince. Podle dopravního modelu, který CzechToll představil minulý týden, hrozí kvůli pomalým registracím na některých místech kolony až ke 40 kilometrům. Posílení registračních míst by jejich délku mělo zkrátit.
Například na česko-slovenském hraničním přechodu Lanžhot na Břeclavsku z původně odhadovaných 44 kilometrů na 12 kilometrů, v Bohumíně ze 40 kilometrů na 11 kilometrů a v Českém Těšíně z 22 kilometrů na pět kilometrů.
„Naše společnost připravila maximum možných opatření, kterými lze snížit délku čekací doby a omezit dopravní komplikace při spuštění mýtného systému. Do opatření jsme investovali nad rámec smluvních povinností více než 50 milionů korun bez DPH,“ uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli. Upozornil však na to, že opatření kolonám nezabrání, měla by je pouze zkrátit.
CzechToll začal se zaváděním opatření na některých místech už nyní, více by se měla rozšířit během příštího týdne. Společnost vytvoří u hranic 11 dočasných registračních pracovišť. U hraničních přechodů se bude pohybovat také 15 registračních vozů, které budou přejíždět mezi rizikovými místy podle aktuální situace v provozu. Další opatření se týkají posílení počtu pracovníků, kteří budou pomáhat s registracemi, nebo také možností zasílání palubních jednotek do zahraničí. Vedle toho bude pokračovat informační kampaň. Správce mýta bude zároveň úzce spolupracovat s policií a silničáři.
Několikahodinové fronty se tvořily také při spuštění mýta na Slovensku v roce 2010, na starosti tam má mýto partner CzechTollu firma SkyToll.
Registrace do nového systému začala 22. září. Přihlášení je možné prostřednictvím provozovatelů palivových karet, dále na 200 obchodních distribučních místech, na pobočkách hospodářské komory nebo přes internet.
Dopravci po zaevidování údajů o vozidle a firmě musí složit vratnou kauci za palubní jednotku 2468 korun. Při přihlašování na obchodních místech ji dostanou hned, při registraci přes internet v průměru do dvou až tří dnů.
Problémy jsou především s přihlašováním malých dopravců s méně než deseti auty. Ti dosud zaregistrovali 37 tisíc automobilů, což je asi 12 procent z očekávaného počtu. Pomalu se registrují také zahraniční dopravci, zejména z Polska, Rumunska a Německa.
Přechod na nový systém stále provázejí spory. Nový provozovatel by měl vybírat mýto deset let. Antimonopolní úřad ale plnění smlouvy zakázal kvůli průběhu tendru před jejím podpisem. Ministerstvo podalo rozklad, když ve sporu neuspěje, bude muset do roka vybrat nového správce mýta.