Soud uznal pohledávky vůči ČSA za 821 milionů, věřitelé souhlasili s reorganizací firmy

Pražský městský soud uznal pohledávky vůči Českým aeroliniím za 821 milionů korun. Z toho přes 728 milionů jsou nezajištěné pohledávky. Insolvenčním správcem se stala společnost Inskol. Později soud přezkoumá ještě další pohledávky, které se teprve přihlašují. Uznaní věřitelé ČSA na neveřejné schůzce souhlasili s reorganizací společnosti. Měla by vést k záchraně aerolinek, její bližší plán ČSA zveřejní v dalších dnech.

ČSA jsou v úpadku od března, provoz ale nadále pokračuje, společnosti zůstaly pouze dva airbusy. Firma deklarovala plán na reorganizaci s cílem své záchrany. Ten už dříve podpořila i mateřská společnost Smartwings, která rovněž patří mezi věřitele firmy.

Insolvenční soud přezkoumával v pondělí zároveň pohledávky za 935 milionů korun. Po přezkumu nakonec uznal dluhy za více než 821 milionů korun. Většina z toho je v současnosti vedena jako nezajištěných. Soud upozornil na to, že šlo zatím jen o část dluhů, další se totiž do řízení dál postupně přihlašují. Celková výše dluhů tak bude zřejmě vyšší.

Soud pověřil insolvenčním správcem karvinskou firmu Inskol, kterou v řízení zastupuje Michael Šefčík. Společnost soudu předložila zpracovaný seznam všech přihlášených věřitelů a také soupis veškerého majetku ČSA. Zároveň firma jednala s dlužníky aerolinek.

ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem 300 pracovníků. V únoru pak firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech. 

ČSA, které vznikly jako Československé státní aerolinie v roce 1923, v posledních letech několikrát změnily vlastníka. Stát, kterému původně patřily, je nejprve začlenil do Českého aeroholdingu, který potom prodal 44procentní podíl firmě Korean Air a dalších 34 procent českému soukromému dopravci Travel Service. V roce 2018 odkoupil Travel Service (později přejmenovaný na Smartwings) podíl Koreanu i pětinový státní podíl.

Loni na jaře s uzavřením hranic musely ČSA i jeho mateřská firma poprvé přerušit provoz. Požádaly o moratorium na splácení dluhů, Smartwings také neúspěšně žádaly stát o nevratnou půjčku, kterou slibovaly využít k záchraně ČSA. Letos v březnu získala mateřská společnost dvoumiliardový úvěr s osmdesátiprocentní státní zárukou od bank.

Načítání...