Slevy velké a ještě větší. Obchodníci věří, že pro ně Černý pátek bude zlatý, kritici konzumu kroutí hlavou

2 minuty
Black Friday v Česku
Zdroj: ČT24

Generálka na předvánoční nákupy, zvaná po svém americkém vzoru celosvětově Black Friday (Černý pátek), začala v pátek i v Česku. Do slevových akcí se letos zapojilo více kamenných obchodů než loni, poprvé také autosalony či mobilní operátoři. Zvýhodněné nákupy budou někteří obchodníci nabízet několik dnů, jiní i týden. První páteční dostupná data ukazují, že tržby obchodů jsou o desítky procent vyšší než loni. Podle e-shopů bude letos Black Friday nejsilnějším dnem pro on-line nákupy v roce.

Rekordní vývoj zatím ukazují dosavadní statistiky obchodníků i data z platební brány PayU. Její zástupkyně Barbora Tyllová uvedla, že letos je znát, že některé firmy místo Černého pátku mají černý týden, protože už v pondělí byly tržby o pětinu vyšší než loni na Černý pátek.

Do stále urputnějšího souboje s internetovými e-shopy se letos zapojilo více klasických kamenných prodejen, které byly dříve při Black Friday spíše ve stínu. 

Poprvé se zapojí například operátor O2, u něhož bude možné získat některé telefony levněji. Premiéru mají i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 Kč na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce.

  • Jak lákají obchodníci na Black Friday: Mega Black Friday / Tisíce výrobků za polovinu / Totální krach cen / Slevy a doprava zdarma / Nejdelší pátek v historii / Vánoční bonus až 5000 Kč / Black Friday výprodej rozbaleného elektra / Doprava zdarma na vše od 499 Kč / Všechny slevy na jednom místě / Slevy po celý týden / ??? (s dovětkem, že podrobnosti budou prozrazeny až v pátek 24. 11.).
  •  Zdroj: namátkový výběr z nabídek na www.skrblik.cz

Poprvé se do Black Friday pouští v novém e-shopu řetězec Lidl (desítky produktů levnější až o třetinu). Do akce se chystá i on-line supermarket Košík.cz (zlevňuje přes 13 procent z 15 tisíc položek). Nabídku slev z 80 produktů představí také Mall.cz. 

Oděvní řetězec C&A dnes nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají ode dneška do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.

Prodejna Hervis v brněnském nákupním centru Vaňkovka
Zdroj: Václav Šálek/ČTK

Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden - od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.

Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.

Black Friday v brazilském Sao Paulu
Zdroj: Sebastiăo Moreira/EFE

Black Friday je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.

Nevěřit všemu, co se slibuje

Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná sleva při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent.

„I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší,“ uvedl pro agenturu ČTK marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.

Někteří experti na maloobchod také připomínají, že ne všechny slevy jsou „opravdovým zlatem“, za které se vydávají. To se týká například televizí a mobilů, kdy jsou nabízeny výprodejové modely, u nichž může být problém s aktualizacemi a kompatibilitou. 

K ostražitosti nabádá třeba také ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu,“ uvedl. 

Dodal, že se stačí podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v Česku v akcích objevují: je jich tolik a stále, že si tím obchodníci vlastně neustále utahují smyčku kolem krku. „Český zákazník ale není hloupý. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí,“ zdůraznil. 

Black Friday v New Yorku
Zdroj: ABACA/AA/ABACA

Alternativní postoj k nákupům

Proti vysoké míře konzumerismu spojeného s Black Friday (ale i s Vánocemi) spustila kampaň mezinárodní ekologická organizace Greenpeace.

„Obchodníci nás manipulují do kupování zbytečností, které už dávno máme. Dnešní nákupy se ale stanou zítřejšími odpady, které můžou skončit třeba v oceánech,“ uvedla organizace například na svém českém facebookovém účtu.

Vyzvala pak k alternativnímu postoji: „Zkuste to tenhle rok jinak a kupte něco, co za to opravdu stojí. Vyberte si kampaň, na které vám záleží a darujte alespoň 100 korun“. 

Black Friday v Chicagu
Zdroj: Reuters/Kamil Krzaczynski

Jsou slevy už za zenitem?

Nedávný průzkum společnosti GfK však ukázal, že Češi sice zůstávají evropskými šampiony ve slevách, ale podíl zboží prodávaného v akci letos poprvé za posledních patnáct let klesl. Zákazníci se naopak stále více zaměřují na nákup produktů vyšší kvality – a tedy i ceny.

 E-shopy spustily již dříve v listopadu Dny bez dopravy (13. až 15. listopadu 2017). Zapojilo se do ní 1444 obchodů, u kterých se nemuselo platit poštovné. Zákazníci v nich utratili 592,8 milionu korun. Podle srovnávače cen Heureka, který akci zastřešoval, došlo na 427 tisíc objednávek a klienti ušetřili 33,7 milionu korun. Průměrná výše objednávky činila 1387 korun. 

Lidé při akci nejvíce nakupovali v kategoriích dětské zboží (14 procent), kosmetika a zdraví (13), filmy, knihy a hry (13). 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
včera v 12:06

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...