Generálka na předvánoční nákupy, zvaná po svém americkém vzoru celosvětově Black Friday (Černý pátek), začala v pátek i v Česku. Do slevových akcí se letos zapojilo více kamenných obchodů než loni, poprvé také autosalony či mobilní operátoři. Zvýhodněné nákupy budou někteří obchodníci nabízet několik dnů, jiní i týden. První páteční dostupná data ukazují, že tržby obchodů jsou o desítky procent vyšší než loni. Podle e-shopů bude letos Black Friday nejsilnějším dnem pro on-line nákupy v roce.
Slevy velké a ještě větší. Obchodníci věří, že pro ně Černý pátek bude zlatý, kritici konzumu kroutí hlavou
Rekordní vývoj zatím ukazují dosavadní statistiky obchodníků i data z platební brány PayU. Její zástupkyně Barbora Tyllová uvedla, že letos je znát, že některé firmy místo Černého pátku mají černý týden, protože už v pondělí byly tržby o pětinu vyšší než loni na Černý pátek.
Do stále urputnějšího souboje s internetovými e-shopy se letos zapojilo více klasických kamenných prodejen, které byly dříve při Black Friday spíše ve stínu.
Poprvé se zapojí například operátor O2, u něhož bude možné získat některé telefony levněji. Premiéru mají i autosalony. Například Renault Praha Zličín nabízí v tomto týdnu slevu 5000 Kč na ojeté vozy a plnou nádrž zdarma. Hyundai Centrum Praha nabídne v pátek a sobotu 30 aut, u kterých inzeruje nejlepší cenu v letošním roce.
- Jak lákají obchodníci na Black Friday: Mega Black Friday / Tisíce výrobků za polovinu / Totální krach cen / Slevy a doprava zdarma / Nejdelší pátek v historii / Vánoční bonus až 5000 Kč / Black Friday výprodej rozbaleného elektra / Doprava zdarma na vše od 499 Kč / Všechny slevy na jednom místě / Slevy po celý týden / ??? (s dovětkem, že podrobnosti budou prozrazeny až v pátek 24. 11.).
- Zdroj: namátkový výběr z nabídek na www.skrblik.cz
Poprvé se do Black Friday pouští v novém e-shopu řetězec Lidl (desítky produktů levnější až o třetinu). Do akce se chystá i on-line supermarket Košík.cz (zlevňuje přes 13 procent z 15 tisíc položek). Nabídku slev z 80 produktů představí také Mall.cz.
Oděvní řetězec C&A dnes nabídne slevu 20 procent na vše. Výprodeje v Expert Elektro potrvají ode dneška do 6. prosince. Přitom letos poprvé se slevy promítnou do zboží nabízeného nejen na e-shopu, ale i v kamenných prodejnách řetězce.
Datart pro velký úspěch Black Friday akci prodloužil na celý týden - od pondělí do neděle. Slevy až 80 procent se týkají řady zboží od příslušenství, drobné elektroniky, smartphonů, přes herní konzole a televize až po velké domácí spotřebiče.
Černý pátek loni na e-shopu Kasa.cz překonal povánoční tržby. „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí Kasa.cz Andrea Čižmářová.
Black Friday je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Označení „Černý pátek“ zřejmě vzniklo v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících.
Nevěřit všemu, co se slibuje
Obchodníci často slibují slevy v desítkách procent, realita ale může být jiná. Srovnávač cen Heureka.cz například spočítal, že průměrná sleva při letošních lednových výprodejích v e-shopech dosahovala zhruba 19 procent.
„I když obchodníci deklarují často slevy v řádech vyšších desítek procent, výsledné ceny se od těch dlouhodobě průměrných na internetu neliší,“ uvedl pro agenturu ČTK marketingový ředitel Heureka.cz Daniel Blažek. Výše slev a jejich prezentace tak může být v mnoha případech reklamním trikem.
Někteří experti na maloobchod také připomínají, že ne všechny slevy jsou „opravdovým zlatem“, za které se vydávají. To se týká například televizí a mobilů, kdy jsou nabízeny výprodejové modely, u nichž může být problém s aktualizacemi a kompatibilitou.
K ostražitosti nabádá třeba také ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu,“ uvedl.
Dodal, že se stačí podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v Česku v akcích objevují: je jich tolik a stále, že si tím obchodníci vlastně neustále utahují smyčku kolem krku. „Český zákazník ale není hloupý. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí,“ zdůraznil.
Alternativní postoj k nákupům
Proti vysoké míře konzumerismu spojeného s Black Friday (ale i s Vánocemi) spustila kampaň mezinárodní ekologická organizace Greenpeace.
„Obchodníci nás manipulují do kupování zbytečností, které už dávno máme. Dnešní nákupy se ale stanou zítřejšími odpady, které můžou skončit třeba v oceánech,“ uvedla organizace například na svém českém facebookovém účtu.
Vyzvala pak k alternativnímu postoji: „Zkuste to tenhle rok jinak a kupte něco, co za to opravdu stojí. Vyberte si kampaň, na které vám záleží a darujte alespoň 100 korun“.
Jsou slevy už za zenitem?
Nedávný průzkum společnosti GfK však ukázal, že Češi sice zůstávají evropskými šampiony ve slevách, ale podíl zboží prodávaného v akci letos poprvé za posledních patnáct let klesl. Zákazníci se naopak stále více zaměřují na nákup produktů vyšší kvality – a tedy i ceny.
E-shopy spustily již dříve v listopadu Dny bez dopravy (13. až 15. listopadu 2017). Zapojilo se do ní 1444 obchodů, u kterých se nemuselo platit poštovné. Zákazníci v nich utratili 592,8 milionu korun. Podle srovnávače cen Heureka, který akci zastřešoval, došlo na 427 tisíc objednávek a klienti ušetřili 33,7 milionu korun. Průměrná výše objednávky činila 1387 korun.
Lidé při akci nejvíce nakupovali v kategoriích dětské zboží (14 procent), kosmetika a zdraví (13), filmy, knihy a hry (13).