Pošta i přepravci zpracovávají předvánoční nápor. Lidé by neměli odkládat nákupy, zásilky se mohou zpozdit, varují

Události: Pošta i přepravci varují před zpožděním zásilek (zdroj: ČT24)

Internetové obchody a přepravci upozorňují, že by lidé letos neměli odkládat vánoční nákupy. Zatímco dříve prodejci před Vánoci garantovali poslední datum objednávky, od kterého je možné zboží ještě do Štědrého dne doručit, letos to samé příliš slibovat nechtějí. Operátoři jejich infolinek zákazníkům radí, aby své zboží objednávali co nejdříve. Všechny hlavní přepravní společnosti navíc upozorňují, že jsou maximálně vytížené, a doprava se může zdržet.

Mezi zaneprázdněnými podniky je také internetový e-shop Notino. „V tuto chvíli počítáme s tím, že by zákazníci mohli objednat do 21. prosince, aby jejich balíčky byly doručeny do Vánoc,“ uvedla mluvčí webu Andrea Kabická. Podobně se vyjádřil také prodejní portál Mall.cz nebo digitální obchod Alza.cz.

Problém přitom není věci zabalit a poslat, ale doručit je k zákazníkovi. Česká pošta před letošními Vánoci zpracovává enormní počet balíků. Může za to nejen předvánoční období, ale také slevové akce z minulého víkendu.

Pošta kvůli tomu navyšuje kapacity a zavádí mimořádnou sobotní otevírací dobu svých balíkoven. „Může se stát, že doba doručení se prodlouží vzhledem k tomu ohromnému množství, které teď zpracováváme,“ řekl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Vyzvednutí zásilky v pobočce může být rychlejší, než doručení

Někteří u České pošty zaznamenali zpoždění už teď, i když přepravní společnost avizuje, že 92 procent zásilek na adresu se jí daří doručit do druhého dne. „S Českou poštou je to zhruba o dva dny posunuto,“ tvrdí operátorka infolinky firmy Notino.

Pohodlnější nebo rychlejší může být osobní vyzvednutí v externí balíkovně či na jedné z poštovních poboček. „Na hlavní poště v pražské Jindřišské ulici je poměrně klid. Téměř všechny přepážky jsou otevřené a fronty se zde zatím netvoří. Příliš vytížená není hlavní pošta ani v podvečer, kdy lidé chodí z práce. Na regionálních pobočkách to vypadá podobně,“ informují reportéři. Obdobná situace je třeba v Ostravě, Plzni či Hradci Králové.

obrázek
Zdroj: ČT24

Přepravní společnosti kvůli náporu varují před zpožděním a přijímají opatření

Kromě České pošty jsou vytíženi i ostatní přepravci. Ti hlavní doručují statisíce zásilek denně a téměř všichni zároveň na svých internetových stránkách uvádějí, že jsou na hranicích kapacity. Doručení do druhého dne není samozřejmostí a někteří dopravci zavádějí určitá omezení.

Například společnost PPL upozorňuje, že vzhledem k extrémním objemům bude doručení části zásilek zpožděno o jeden až tři dny. Na omezení připravuje zákazníky i firma DPD. Ta na svých stránkách píše, že „objem balíků na mnoha místech převyšuje fyzické možnosti kurýrů“. Společnost zároveň omezila počet balíků, které skrze ni mohou zákazníci poslat.

„Limity jsme museli nastavit hlavně z toho důvodu, že zákazníci, kteří byli třeba menší a dávali nám denně 50 balíků, nám jich v tomhle období začali dávat třeba i pět set. Kvůli tomuto náporu bychom museli otevřít další překladiště nebo nakoupit nové třídicí linky,“ popisuje generální ředitel české DPD Miloš Malaník.

Konkureční firma GLS oproti tomu upozorňuje na vytížení přepravních kapacit a doporučuje lidem objednat vánoční dárky z e-shopů do 13. prosince.

Předvánoční nápor zasáhl i podnikatele

Zpoždění doručení objednávek zákazníkům potvrzují i menší prodejci. Jedním z nich je například spolumajitelka e-shopu Číča v kleci Sabina Natalia Böhnischová. Každý rok se jí i její obchodní partnerce stává, že dostávají objednávky na poslední chvíli. Sama teď skrze Českou poštu nebo Zásilkovnu odesílá zhruba šedesát balíků týdně.

„Pár dní před Vánocemi lidi prosí a ptají se, jestli se pro zboží mohou stavit, že to nutně potřebují. Zaznamenali jsme jediný problém. Zásilkovna má svoje kurýry, a ti pravděpodobně nestíhají. Balíky dávají jen do Zásilkovny a nedoručují je lidem úplně domů,“ popisuje Böhnischová.

Doručení domů pro Zásilkovnu zajišťují externí partneři. Jenže právě ti firmě nastavili limity. „Informovali jsme zákazníky, aby buď volili doručení na výdejní místo, nebo aby počítali s tím, že existuje možnost přesměrování dodávky z důvodu limitních kapacit logistiky,“ řekla výkonná ředitelka a zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková.