Do Vánoc zbývají dva měsíce, pro přepravní společnosti ale velký nápor začíná už v listopadu. Největší doručovatelé letos očekávají oproti zbytku roku až dvojnásobné množství balíků, a tak už teď nabírají lidi, aby se provoz zvládl. Na trhu práce je ale situace napjatá, a tak si brigádníci výrazně polepší.
Pošta i ostatní doručovatelé se horečně chystají na předvánoční nápor. Vydělají na tom brigádníci
Česká pošta očekává, že v předvánočním období přepraví na 15 milionů balíků, loni od října do prosince to bylo 14 milionů balíků. Ve standardním období je přitom balíků výrazně méně.
Už teď nabrali kvůli Vánocům skoro tisíc brigádníků, budou jich ale potřebovat ještě další čtyři tisíce. A také je lépe zaplatí. Hodinová sazba tam za tři roky vzrostla o osmdesát korun. „Hodinová odměna může dosáhnout částky až 190 korun,“ přiblížil ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl. Nejlépe musejí zaplatit řidiče nákladních vozů, těch je totiž akutní nedostatek.
Víc řidičů budou potřebovat i v PPL. K současným zhruba dvanácti stům řidičů přiberou ještě třetinu. Firma totiž počítá, že rozvezou o čtyřicet procent víc zásilek.
„Vzhledem k situaci na trhu práce je to poměrně náročné, nicméně v současné době už nám zbývá obsadit jen několik málo desítek míst,“ podotkl marketingový ředitel PPL Milan Loidl.
A vánoční ruch už začíná cítit i Zásilkovna. Provozní manažer Jan Mrózek přiblížil, že zatímco teď zavážejí ráno a navečer, zhruba v půlce listopadu chtějí přidat závozy také v poledne.
A na to budou také potřebovat lidi. Brigádníků pro ně bude o Vánocích pracovat jednou tolik. „U brigád tenhle rok nabízíme zhruba o deset procent víc, než jsme nabízeli rok minulý,“ dodal výkonný ředitel Zásilkovny Ondřej Žák. Za celý rok odbaví víc než osmnáct a půl miliónu zásilek.
E-shopy se uchylují i k vlastní logistice
Doručovací start-up DoDo míní, že Česko prochází v logistice „krizí poslední míle“. Jestliže ještě před rokem na českém trhu chybělo 30 procent doručovací síly, v současnosti je to o desítky procent více, tvrdí firma.
Některé e-shopy tak zavádí vlastní logistiku, některé posilují síť výdejních míst a některé se spoléhají na specializované partnery s početnou flotilou a především silným technologickým zázemím, dodala společnost.