Jako první signál své připravované rozsáhlé modernizace hodlá Česká pošta v říjnu představit externí výdejní místa. Namísto dosavadní nutnosti vyzvednout listovní zásilku či balík výhradně na poštovní pobočce si je nově bude moci zákazník objednat do místa co nejblíže ke svému bydlišti – ať už je to samoobsluha, květinářství či benzinová pumpa. V pořadu Interview ČT24 to uvedl generální ředitel České pošty Roman Knap. Zároveň potvrdil, že současná síť poboček bude zachována, víc než dosud jich ovšem bude přecházet pod systém Pošta Partner.
Českou poštu čeká modernizace. Nejvíce zaostala v obsluze zákazníka, uvedl její šéf Knap
Česká pošta vykázala v loňském roce první ztrátu ve své historii a nové vedení v čele s Romanem Knapem má za úkol uskutečnit její restrukturalizaci a přivést firmu v roce 2021 opět do zisku. Do roku 2025 ji pak má kompletně transformovat.
V rámci modernizace tohoto státního podniku se počítá například se zaváděním nových technologií pro třídění balíků a zrušením zhruba sedmi tisíc pracovních míst. Knap uvedl, že se při tom využije přirozené fluktuace, která nyní činí 25 procent. Z firmy ročně odchází sedm až osm tisíc lidí. Mezi ně patří hodně těch, kteří „nevydrží“ ani rok.
„Už se nebudeme snažit nabrat je zpět a doufat, že polovina z nich zůstane. Půjdeme cestou, že firmu modernizujeme, procesy zautomatizujeme, zavedeme moderní technologie. Zkrátka těch lidí nebude tolik potřeba,“ řekl Knap.
Se snižováním stavů ale nesouhlasí odbory – podle nich to dostupnost a kvalitu poskytovaných služeb ohrozí. „Nesouhlasíme s tím, protože si myslíme, že Česká pošta stojí na lidské práci. Budeme jednat o úplně každém pracovním místě v tom smyslu, že chceme, aby lidem byla nabídnuta třeba možnost rekvalifikace, protože na poště budou jiná pracovní místa,“ uvedla již dříve předsedkyně odborového svazu Jindřiška Budweiserová.
Knap usiluje také o to, aby se práce na poště stala atraktivnější pro mladší generaci. Jedná například s rektory dopravních škol o spolupráci v rámci speciálního programu na nábor mladých lidí.
Česká pošta je nyní podle Knapa v situaci, kdy jí nápady nechybí a má spoustu skvělých lidí, kteří jsou nadšeni ze změn a chtějí být u toho. Zároveň ovšem o chvíli později připustil, že na poště přetrvávají prvky polovojenské organizace. „Jsou tam vedoucí, kteří čekají na rozkaz, do té doby nic neudělají, nic nezmění. Nicméně mění se to.“
Pošta také nadále počítá se zachováním doplňkového prodeje na pobočkách. Generální ředitel to zdůvodnil i tím, že mimo města jsou to často jediná místa, kde je možné si koupit papírenské zboží, losy či drobné dárky. Má ale dojít k určité specializaci, nabídce finančních produktů na vybraných přepážkách a někde pak vzniknou samostatné prodejny (post-shopy).
Smyslem celé rozsáhlé změny je podle generálního ředitele transformovat firmu-úřad v logistickou společnost, která má za úkol doručovat dopisy, balíky a důchody a je orientovaná na klienty. „Největší zpoždění je ve formě obsluhy zákazníka,“ řekl.
Česká pošta podle ředitele zaostala za konkurencí. Tu tvoří start-upové firmy či podniky s mezinárodním zázemím, které investují do moderních technologií. „Konkurence je pro nás inspirací,“ řekl Knap.
Firma se také chystá prodávat nepotřebný majetek (patří jí budovy, pozemky, garáže), během tří let zhruba za 2,7 miliardy korun. Na transparentním účtu chce zaznamenávat výnosy z prodeje.