Skupina Škoda Transportation investuje v následujících dvou letech do své ostravské dceřiné firmy Škoda Vagonka miliardu korun. V projektu Nová Vagonka postaví novou lakovnu za 300 milionů korun, obráběcí centrum za sto milionů či dvě výrobní linky za 200 milionů korun. Prostory firmy se mají rozrůst na dvojnásobek a navýší se i počet zaměstnanců ze 450 na 900.
Ostravská Škoda Vagonka se rozroste na dvojnásobek. Bude to stát miliardu, přibere 450 zaměstnanců
„Nazýváme to Novou Vagonkou, protože firmu v podstatě zdvojnásobujeme. Škoda Transportation a Škoda Vagonka uzavřely řadu kontraktů, které musíme kapacitně zvládnout, a když jsme to počítali přes peníze, přes kapacity, přes plochy, tak jsme dospěli k tomu, že firmu musíme zdvojnásobit,“ řekl předseda představenstva Škody Vagonky Martin Bednarz.
Firma v konsorciu se Siemensem v Ostravě montuje vlaky z projektu 50 vozů pro České dráhy a také první z pěti patrových vozů pro trať Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm. Vyrábět tam budou také nízkopodlažní vozy pro Lotyšsko z kontraktu za šest miliard i vozy pro varšavské metro ze zakázky za téměř osm miliard korun.
„Pod novým vlastníkem, skupinou PPF se nám skutečně daří, jen v roce 2019 jsme podepsali zakázky za 45 miliard korun,“ uvedl předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.
Momentálně jsou provozy firmy Škoda Vagonka na ploše 30 tisíc metrů čtverečních. Cílový stav má být 60 tisíc metrů čtverečních. „Některé pozemky kupujeme, některé si pronajímáme,“ řekl Bednarz.
Posily potřebuje firma pro všechny pracovní pozice
Největší investicí má být nová lakovna za tři sta milionů. „Další z velkých investic bude obráběcí portálové centrum, které bude stát v nedaleké hale ve Vítkovicích. Bude moci obrábět až skoro čtyřicet metrů dlouhé obrobky našich hliníkových skříní,“ řekl Bednarz.
Investice mají výrazně zvýšit výkonnost. Dnes firma podle Bednarze vyrobí jeden svařenec hrubé hliníkové stavby za pět dní. „Za jeden a půl roku budeme na maximální výkonnosti, kdy každý den vyexpedujeme jednu hrubou hliníkovou stavbu,“ uvedl.
Zdvojnásobení počtu zaměstnanců se bude týkat všech pozic. Firma nabere celkem 450 nových zaměstnanců v profesích od konstruktérů přes výrobní dělníky, zejména svářeče, lakýrníky, až po softwaráře v rámci dceřiné společnosti Škoda Digital.
Škoda Vagonka vyrábí elektrické vlaky pro příměstskou dopravu, motorové soupravy nebo osobní přípojné vozy. Společnost je přímým pokračovatelem 120 let dlouhé tradice výroby osobních kolejových vozidel ve Studénce.
Do Ostravy se výroba přestěhovala v roce 2001. V roce 2005 firmu ovládla Škoda Transportation, která je od roku 2018 součástí skupiny PPF miliardáře Petra Kellnera.