Praha – ODS chce donutit kraje ke zkrácení smluv s Českými drahami – pokud vyhraje volby. Ty staví České dráhy do pozice výsadního železničního přepravce, a tak brání ostatním domácím a zahraničním přepravcům. Vlaky v barvách jiného dopravce než Českých drah jsou na tuzemských regionálních tratích vidět až na výjimky leda na modelové železnici. Ministerstvo to chce změnit.
ODS má plán pro železnici
Místopředseda strany ODS Petr Bendl:
„Politickým tlakem vlády na kraje jsem přesvědčen, že je možné nějaký dodatek dohody udělat a přinutit kraje k tomu, aby trh otevřely.“
„Jsem přesvědčen, že je regionální dopravní obslužnost zajištěna dobře. Pokud do budoucna vznikne nutnost více otevřít trh, tak určitě kraje nebudou ty, které by se takovému otevření bránily,“ řekl předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek (ČSSD).
K vypisování tendrů by chtěla ODS kraje donutit tím, že by zavedla vypisování tendrů jako podmínku pro získání dotací, které kompenzují krajům ztráty z neobsazených tratí. „Kraje nemohu od státu vyžadovat dotaci na regionální přepravu a nebýt schopny doložit, že je poskytují na nejlepší cenu, která ne trhu je,“ řekl Bendl.
Zatím ale kraje využívají k osobní přepravě cestujících České dráhy, a tak tomu bude příštích deset let nebo do doby, kdy některá smluvní strana – poruší podmínky smlouvy. Se službami drah jsou ale zatím regiony spokojeny.
Jiná situace je u rychlíků a dálkových spojů
„Chtěli bychom v desetiletém časovém horizontu otevřít 75 procent trhu,“ uvedl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Za otevření železničního trhu dlouhodobě bojují malí dopravci v čele se Student Agency. Od zítřka budou její žluté vlaky jezdit po vybraných regionálních tratích, zatím ale jen dočasně a jen jako demonstrace.