Až 350 tisíc Čechů může v různé míře pocítit potíže s uzemněnými letadly Boeing 737 MAX, odhadl v pořadu Devadesátka ČT24 místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. U jejich dovolených se mohou například měnit data a místa odletu, některé zájezdy mohou být kratší. Menší, případně dražší pak bude rovněž nabídka last minute zájezdů.
Nedostatek letadel může pocítit až 350 tisíc Čechů, odhadl za cestovní kanceláře Jan Papež
V tuzemsku je situace komplikovaná hlavně sedmi nelétajícími Boeingy 737 MAX společnosti Smartwings, která je majoritním dodavatelem dopravy pro české cestovní kanceláře.
Jan Papež v této souvislosti poprosil klienty o zvýšenou míru tolerance. Zdůraznil, že současná situace není zaviněna firmou Smartwings ani cestovními kancelářemi. Boeingy uvedeného typu byly uzemněny na všech kontinentech po dvou leteckých haváriích.
„Od celého turistického průmyslu vyžaduje současná situace mnohem větší flexibilitu, a svým způsobem ne úplně lpění na smluvních podnínkách, které mezi sebou máme,“ řekl Papež s odkazem na intenzivní jednání cestovních kanceláři se Smartwings, s případnými náhradními dopravci i třeba s již zajištěnými hotely, které bude obtížné naplnit podle původních předpokladů. Věří, že pružně budou reagovat také letiště.
Odhadl, že situace se dotkne pěti až deseti procent klientů – tedy až 350 tisíc lidí – a to především těch, kteří si předplatili dovolenou v rámci „first momentu“. Znali už totiž odletové časy a další podrobnosti svých zájezdů, které se nyní mění. Naopak lidí, kteří si dovolenou kupují až v současnosti, se změny podle něho dotknou méně.
Papež zmínil, že nyní pokračuje hledání náhradních dopravců pro pravidelné linky, což může znamenat vyšší cenu služby. To může mít vliv i na růst ceny zájezdů, ale nečeká, že by to většina cestovek chtěla udělat, protože by si tím snížily konkurenceschopnost. Podotkl, že některé společnosti v cizině nasazují k pokrytí zájezdů starší letadla, ale výhodou EU je, že přísně kontroluje jejich technický stav.
Dodal, že situace navíc nepříznivě zasáhne nejen výjezdovou turistiku, ale i příjezdovou, protože Smartwings dováží také cizince do Česka.
Mluvčí CK Fischer Jan Bezděk v pořadu uvedl, že stále probíhají jednání s leteckými dopravci a letový řád ještě není hotový. „Můžeme ale zaručit, že drtivá většina našich klientů na dovolenou odjede,“ dodal. Později upřesňoval, že „naši klienti se o svou dovolenou nemusí obávat“. Dochází tak hlavně k posunům odletových časů či ke změnám termínů.
Bezděk se rovněž domnívá, že bude méně last minute zájezdů a budou dražší. Doporučil proto nečekat s jejich zakoupením na poslední chvíli. „Dá se předpokládat, že do některých destinací bude kapacita menší.“
Zmenšení nabídky tohoto typu zájezdů předpokládá i Papež.
- Loni se do zahraničí vydalo 3,5 milionů Čechů. Dvě třetiny z nich využily služeb cestovních kanceláří, ostatní cestovali individuálně.
- Roste zájem o leteckou dopravu, ubývá zájezdů autobusem.
- Češi - i vzhledem k přiznivé ekonomické situaci - se v poslední době nebojí objevovat nové destinace. Exotičtější, vzdálenější, typu Ománu či Kataru.
Advokát Miroslav Krutina, který byl dalším hostem Devadesátky, podotkl, že klienti by neměli „zaspat,“ když se jim změny předkládané cestovními kancelářemi nelíbí, a mají odstoupit od smlouvy včas. Pak mají právo na vrácení všech poskytnutých prostředků.
Letecký publicista Martin Velek v pořadu uváděl ekonomické dopady současné situace na americkou firmu Boeing. Ty jsou citelné i kvůli tomu, že Boeing 737 MAX je pro ni „dojnou krávou,“ tedy jeden z nejvýnosnějších programů, které má. Firmě naopak pomáhá její zaměření nejen na leteckou, ale i na zbrojní výrobu.