Uzemnění Boeingů 737 MAX zasáhlo Smartwings. Lidé to pocítí na dovolených a regionální letiště na provozu

8 minut
Události: Ohrožené lety kvůli delší odstávce boeingů
Zdroj: ČT24

Před měsícem začal v mnoha zemích světa platit zákaz letů pro Boeing 737 MAX. S rozhodnutím se musely vypořádat aerolinie, které mají tento typ dopravního letounu ve svých flotilách, včetně tuzemských Smartwings. Uzemnění nových boeingů ale znamená problémy i pro cestovní kanceláře, které už prodaly zájezdy, a v neposlední řadě také pro regionální letiště. Ta přicházejí o linky.

Manželé Komárovi z Pardubic si koupili zájezd do bulharského Burgasu s tím, že odletí přímo z terminálu v Pardubicích. Cestovka jim ale oznámila, že budou muset změnit plány. To vše kvůli sedmi odstaveným Boeingům 737 MAX společnosti Smartwings, které už měsíc stojí zaparkované u hangáru v Praze.

V pátek proto manžele hledali v cestovní kanceláři řešení. „Cestovka nám vyšla vstříc. Nabídli několik variant, my jsme se nakonec rozhodli, že posuneme celý termín zájezdu.“

A nakonec poletí i z Pardubic, jak chtěli. Jejich let ale neodbaví Smartwings. Předseda představenstva společnosti EBA, která provozuje Letiště Pardubice, Petr Juchelka uvedl, že by se mělo jednat o turecké a bulharské letecké společnosti. „Zatím máme na letošní sezonu potvrzeno pět charterových letů ze třinácti,“ dodal.

Letecký dopravce Smartwings počátkem dubna oznámil, že v létě omezí kapacity svých letů o osm procent. Společnost tak dočasně pozastaví provoz některých linek nebo sníží počet letů do vybraných destinací. Na linkách také upraví letové časy. Zákazníkům dotčených spojů dopravce nabídne jiné lety, případně vrácení peněz.

„Činíme veškerá opatření pro to, abychom minimalizovali dopady na letní sezonu a na naše klienty. Přistoupili jsme zatím k tomu opatření, že pravidelné lety z Pardubic operovány nebudou,“ uvedla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. 

Cestovní kanceláře mají napilno

Samotný cestující by – pokud už odletí – neměl poznat rozdíl. Konkrétní cestovky se ale zapotí, aby situaci zvládly hladce. Potvrzuje to i majitel jedné z posledních cestovek, která sídlí na severu Moravy. Na letošní sezonu už prodali několik tisíc zájezdů s odletem z Ostravy. Hlavně do Turecka a Řecka. Teď denně lobbuje za to, aby letadla v Ostravě byla.

„Pokud by byly některé lety odloženy tak, že by se musely realizovat z Brna, z Prahy, případně z Katovic, informovali bychom klienty a hledali řešení s nimi,“ říká majitel CK Marted Miroslav Jůva.

Všechny své klienty, kterým prodali zájezd na léto do Řecka, kontaktovali i pracovníci cestovky CK Iríny Tours. „Když klient přijde do jakékoliv cestovní kanceláře a nebo ke zprostředkovateli, k agentuře, která to jen prodává, je ze zákona povinné, aby měl veškeré informace,“ říká majitelka cestovky Sotira Korecká Margaritopulu.

Cestovní agentura Invia v současné chvíli disponuje informacemi o zrušení některých letů na letní sezonu s odletem z Pardubic. Může však dojít i k dalším změnám.  

obrázek
Zdroj: ČT24

Zatím mohou být relativně v klidu ti, kteří mají koupenou dovolenou s odletem z Brna. „Jsme se Smartwings v kontaktu. Víme, že v tuto chvíli optimalizují letní letové řády a věříme, že se to cestujících z Brna dotkne v minimálním množství,“ říká vedoucí přepravního provozu Letiště Brno Radek Lang.

Situace se může změnit ze dne na den, to ale podle provozovatelů letišť není v letectví nic nového. „Letecký byznys je v tomto docela specifický. Letecký partner se nám zaknihuje do systému, ale pak to klidně den předem zruší. Nebo oznámí, že nepoletí. My to můžeme vzít pouze na vědomí,“ podotýká Petr Juchelka. 

Velcí hráči vyjednávají

Nejvíce se Smartwings jednají velké cestovní kanceláře. Tiskový mluvčí společnosti Fischer Jan Bezděk očekává, že současná situace zasáhne hlavně letošní last minute zájezdy. Jejich kapacita bude určitě menší než v minulých letech. Klienti by proto podle něj neměli s nákupem zájezdu čekat až na poslední chvíli.

Zástupce dalšího velkého hráče, Čedoku, hovoří o probíhajících jednáních s dopravci. Představitel Exim Tours pak slibuje podat bližší informace příští týden. 

Letiště Pardubice
Zdroj: ČT24

Těžké dny pardubického letiště

Odstávka Boeingů 737 MAX ovlivňuje i tuzemská mimopražská letiště. Ta se už dříve potýkala s ubývajícím počtem linek i cestujících. Nyní se do nepříjemné situace dostává zejména terminál v Pardubicích. 

Je to přitom jen rok a pár měsíců od chvíle, co tu byl otevřen nový terminál za zhruba čtvrt miliardy korun. Kromě „zásahu“ od Smartwings se musí vyrovnat i s pondělním rozhodnutím Ryanairu o zrušení spojů do Londýna.

„Stávající situace je opravdu tragická, protože přichází jedna negativní informace za druhou. Nesmí nastat situace, že to bude jako škola bez žáků, nemocnice bez pacientů, nebo dálnice bez aut,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). Právě tento kraj a město Pardubice jsou jedinými akcionáři provozovatelské společnosti EBA. 

Pardubické letiště vloni odbavilo 147 tisíc cestujících. Odchod leteckých dopravců Smartwings a Ryanair znamená výpadek 80 tisíc lidí, tedy víc než poloviny.

Ostrava bez pravidelného letu

Linky z malých letišť dopravci obětují jako první. Na ostravském letišti Leoše Janáčka v Mošnově tento pátek, stejně jako v pondělí, středu a v sobotu není naplánovaný ani jeden pravidelný nebo charterový let. Během dne přistávají pouze soukromá nebo nákladní letadla.

Brněnské letiště je na tom alespoň prozatím lépe.  Aktuálně provozuje tři pravidelné linky – do Londýna, Milána a od začátku dubna také do Berlína. Létá se navíc i do 24 destinací.

Pro všechna malá tuzemská letiště budou klíčové letní letové řády dopravců. Až z těch se dozví, jestli se jejich odletové haly v létě alespoň někdy naplní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 13 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 16 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
16. 12. 2025
Načítání...