Češi využívají k obsluze svých bankovních účtů stále více mobilní telefony. O jejich ochranu proti napadení se ale tři čtvrtiny uživatelů vůbec nestarají. Podle průzkumu České bankovní asociace jen 31 procent dotázaných uvedlo, že má zabezpečený mobil. Dvě pětiny sdělily, že vlastně neví a nejsou si jistí tím, jak je jejich telefon chráněn, a 29 procent nemá svůj přístroj zabezpečen vůbec.
Mobil bez zabezpečení, účet bez peněz. Většina Čechů riziko podceňuje
Jak upozornil poradce České bankovní asociace (ČBA) pro platební styk Tomáš Hládek, případy, kdy klienti přijdou o své prostředky vlastní vinou, řeší banky individuálně. Nicméně právní nárok na kompenzaci škody nemají.
Z průzkumu dále vyplynulo, že při přístupu na účet z mobilu ženy dávají přednost internetovému prohlížeči (53 procent žen a jen 37 procent mužů). Muži naopak využívají více speciální aplikace jednotlivých bank (44 procent mužů a jen 23 procent žen).
České finanční ústavy na svých stránkách pravidelně informují o způsobech ochrany při používání mobilů. Jednou ze základních rad bývá, aby lidé instalovali aplikace výhradně z oficiálních obchodů (GooglePlay obchod / App Store / WindowsPhoneStore). Je dobré věnovat také pozornost důvěryhodnosti využívané wi-fi sítě či si stáhnout spolehlivý antivirový program.
Komerční banka zmiňuje například i postup při ztrátě mobilu nebo jeho odcizení. „Máte možnost vzdáleně telefon uvést do továrního nastavení a nepovolaná osoba se nedostane k vašim osobním datům. Pokud se nepodaří vzdáleně vymazat telefon, změňte hesla u všech služeb,“ radí ústav.
Češi používají ke správě svého účtu internetové bankovnictví stále častěji. Zatímco loni uvedlo, že jej využívá každý týden 38 procent lidí, letos jich už bylo 45 procent. Správu svého bankovního účtu přes internet vůbec nevyužívá jen osm procent dotázaných, ještě loni jich bylo 13 procent.
Průzkum pro Bankovní asociaci uskutečnila v únoru letošního roku agentura SC&C. Zúčastnilo se ho 1012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celého Česka, kteří vlastní bankovní účet.
Od loňského roku se výsledky bezpečného chování lidí na internetu prakticky nezměnily. Index bezpečnosti ČBA zůstává poslední tři roky na stejné hladině 61 procent.
Asociace konstatuje, že lidé si už většinou dávají pozor na otevírání e-mailových příloh od neznámých osob a kontrolují si výpisy svých účtů. Nízká však zůstává zabezpečenost jejich mobilů, málo si mění hesla v počítači a PIN už nemění vůbec.
„Tím, že si lidé usnadňují svůj pohyb po internetu a používají jedno heslo jak pro přístup do internetových obchodů či diskusí, tak i pro přístup ke svému bankovnímu účtu, si zadělávají na problémy. Heslo je totiž poslední a často jedinou složkou zabezpečení, která ještě může odvrátit napadení konkrétního uživatele,“ uvedl Pavel Bašta, člen bezpečnostního týmu CSIRT.CZ provozovaného sdružením CZ.NIC.
Některé velké firmy také vytvořily za podpory Policie ČR projekt Bezpečný internet.cz, kde jsou rady rozděleny i podle počítačové pokročilosti jednotlivých uživatelů.
Projekt přináší informace o rizicích spojených s užíváním internetu, ale také o způsobech, jak těmto rizikům v podobě podvodných nabídek, útočných virů nebo e-mailů zjišťujících osobní data předcházet a jak se před nimi účinně bránit.
Expert na IT bezpečnost Jiří Nápravník se s prvním vykradeným účtem přes internetové bankovnictví setkal už někdy v roce 2002. Domnívá se, že platí pravidlo dodržovat základní rady, na druhou stranu to proti profesionálním útokům nikdy nebude stačit. Podle něj by měly zákazníkům pomáhat banky či asociace. Ty si ale zatím někdy ulehčují práci a svádějí veškerou vinu na uživatele. „Problém však není jen v uživatelích, je v oboru IT,“ dodal Nápravník.