Let na jeden motor z řeckého ostrova Samos až do Prahy – v rozhodování kapitána našla odborná komise 21 chyb. Podle její zprávy tak loni v srpnu ohrozil bezpečnost nejen 170 cestujících na palubě. Závěry komise se bude zabývat Úřad pro civilní letectví. Společnost Smartwings nyní kapitánovi pozastavila činnost.
Let ze Samosu do Prahy na jeden motor a 21 chyb. Kapitán má pozastavenou činnost
Letadlo letělo 22. srpna 2019 přes pět států, jeden motor přestal během letu nad Egejským mořem fungovat. Kromě 170 cestujících bylo na palubě také šest členů posádky.
„Podle mého názoru měl přistát v Budapešti, což bylo jediné možné řešení té situace,“ řekl k tomu bývalý pilot a instruktor Boeingu Ladislav Keller.
Podle odborníků je zvykem v těchto případech nouzově přistát na nejbližším možném letišti.
„Byl jsem nervózní, protože padala rychlost, chtěl jsem začít klesat. Tlačil jsem na pana kapitána, aby bylo vykomunikováno klesání,“ uvedl podle zprávy druhý pilot.
Stroj podle závěrečné vyšetřovací zprávy neměl ani dostatek paliva pro případ, že by v Praze nemohl dosednout a musel by využít náhradní letiště.
Kapitán Pavel Veselý se hájil svou bohatou praxí. „Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem. Nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností,“ uvedl podle zprávy.
Na ranveji v Ruzyni přistál kapitán po deváté hodině ráno. O plnou pohotovost pro letadlo ale nepožádal. O neobvyklém manévru nikdo z cestujících nevěděl, žádné informace jim posádka neposkytla.
Co se stane s kapitánem?
„Na to, aby mu byla odebrána licence, to není,“ myslí si osobně Keller. Dodává však, že může dojít k různým omezením, například k přeřazení na pozici druhého pilota. Možností je podle něho celá řada.
Zda zůstane kapitán Veselý v aerolinkách dál, zatím není jasné. „Do splnění požadavků zprávy nebude dotyčný pilot létat,“ uvedla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková.