Jihočeské letiště v Plané u Českých Budějovic má nový terminál pro cestující, světelnou navigaci i radionavigaci. Skončila tak druhá část modernizace, která začala v roce 2015 a stála 646,7 milionu korun. Kraj a město do letiště již investovaly přes miliardu. Letiště je od 26. června ve zkušebním provozu, plný provoz by měl začít koncem roku 2020, uvedli zástupci kraje.
Jihočeské letiště má nový terminál, plný provoz zahájí do konce roku 2020
Proudová letadla by z letiště měla začít létat letos na podzim, od roku 2021 budou moci přistávat obchodní letadla. Výdaje kraje a města na letiště za roky 2006 až 2018 byly 1,13 miliardy, z toho kraj zaplatil 940,8 milionu, řekla Hana Brožková z kanceláře hejtmanky. Od září 2018 se kvůli stavbě nelétalo.
Zkušební provoz povolil po kontrole 25. června Úřad pro civilní letectví. Nyní odsud mohou startovat menší letadla do rozpětí křídel 24 metrů, hlavně malé stroje, ultralighty a vrtulníky. Hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) předpokládá, že plný provoz začne koncem roku 2020.
„Letiště má obrovský potenciál. Zaznamenávám požadavky firem, aby to už létalo co nejdříve. I lidé, kteří milují sportovní létání, na to už netrpělivě čekali. Má obrovský potenciál rekreační – jsme druhou nejnavštěvovanější destinací České republiky a možná řada návštěvníků, kteří dnes letí do Prahy a potom jedou do Krumlova autobusem, poletí rovnou do Českých Budějovic,“ řekla Stráská.
Podle ní má kraj řadu zájemců z leteckých společností, které chtějí přistávat v jižních Čechách. Potenciál vidí hejtmanka i v pozemcích kolem letiště, kde chce hejtmanství vytvořit obchodní i průmyslovou zónu. V areálu by mohlo vzniknout i parkoviště pro 97 kamionů a hotel.
„Ještě chvíli je skepse na místě, ale v horizontu pěti až deseti let bude letiště velmi významným a důležitým místem pro rozvoj Jihočeského kraje,“ poznamenala Stráská.
Značná část lidí si to ale nemyslí. O využití letiště pochybují i budějovičtí politici. „Jsem přesvědčen, že samotný provoz bude nezbytně ztrátový,“ říká náměstek primátora Tomáš Bouzek (TOP 09).
Kraj a město, kteří jsou polovičními akcionáři společnosti, už daly jen na provoz, tedy platy zaměstnanců a údržbu areálu, 324 milionů. „Město se bude muset rozhodnout, jestli mnohem vyšší náklady dotovat,“ podotkl Bouzek. Hejtmanka ale předpokládá, že do pěti let by se měli dostat na nulu.
Loni tu zaznamenali zhruba šest tisíc vzletů a přistání
Ke konci května skončil ve funkci z osobních důvodů ředitel letiště Ladislav Ondřich. Dočasně ho zastupuje jeho náměstek Robert Kala. Kraj hledá strategického partnera pro obsluhu letiště.
Druhá etapa modernizace Jihočeského letiště začala v roce 2015. V její první fázi vznikly za 121 milionů korun nové inženýrské sítě, přístupové cesty i vrátnice. Druhá fáze trvala od listopadu 2017 do letošního června a stála 525,7 milionu. Vznikl terminál, parkoviště, rozšířená je odbavovací plocha, nová je budova zabezpečení letového provozu, světelná navigace i technologie pro odbavení cestujících a zavazadel.
Počet pohybů – vzletů a přistání – byl loni 5929. Výnosy letiště v roce 2018 byly 49,9 milionu korun, náklady 48,1 milionu a zisk 1,8 milionu korun, potvrdila Brožková. V roce 2017 byl čistý obrat 45,5 milionu korun a zisk po zdanění 1,6 milionu.
Areál letiště zabírá přes 300 hektarů. Ve firmě Jihočeské letiště má kraj padesátiprocentní podíl, druhou polovinu drží město České Budějovice. Letecký provoz zde začal v dubnu 2006. Do konce roku 2016 letiště odbavilo téměř 80 tisíc vzletů a přistání, z toho přes 4000 mezinárodních.
V Česku je pět veřejných mezinárodních letišť s pravidelným provozem – v Praze, Brně, Ostravě, Pardubicích a Karlových Varech.