Novinářskými dny začala v pondělí hlavní část mezinárodního autosalonu v Detroitu, který je považován za jednu z nejdůležitějších přehlídek v automobilovém průmyslu. Vystavovatelé představují desítky nových vozů či konceptů od automobilek jako třeba Volkswagen, Audi, Toyota, BMW, Kia či Honda. Šéfové automobilek zároveň již v pondělí oznamovali chystané významné investice svých firem ve Spojených státech. Reagovali tak na to, že zvolený prezident USA Donald Trump kritizoval jejich plány na výrobu v Mexiku a hrozil zavedením vysokých dovozních cel. Jejich nová prohlášení Trump ocenil pochvalnými komentáři na twitteru.
Detroit hostí automobilovou přehlídku. Příští vozy ukázaly Volkswagen, BMW i Kia
Německá automobilka Audi a japonská Infinity tak odhalily koncepty svých luxusních vozů typu SUV – Audi Q8 a Infinity QX50. Volkswagen zase například ukázal koncept elektromobilu I.D. Buzz. Ford předvedl mj. pick-up Ford F150 (2018).
V řadě případů automobilky připravily redesign vozů, s kterými drtivá většina Američanů skutečně jezdí. Jde tak o dlouhodobě nejprodávanější rodinné automobily Toyota Camry a Honda Odyssey.
Další automobilové portály jako Car Magazine uvádějí mezi očekávanými premiérami například sedmou generaci BMW řady 5, od Chevroletu by se měla objevit upravená verze vozu Traverse, Kia přivezla kupé GT a Lexus nový přírůstek svých LS limuzín.
Prodej osobních a lehkých užitkových automobilů ve Spojených státech loni vzrostl o 0,4 procenta na nový celoroční rekord 17,465 milionu aut. Největší americká automobilka General Motors zvýšila v prosinci odbyt meziročně o deset procent. Prodej americké dvojky Ford Motor ale vzrostl pouze o 0,3 procenta a skupina Fiat Chrysler utrpěla desetiprocentní pokles. Na vysoké úrovni zůstala poptávka po velkých vozech typu pick-up a SUV. Za silnou poptávkou stojí pokračující hospodářský růst, nízké náklady na půjčky a levné pohonné hmoty.
Automobilky vyčkávají, co udělá nastávající prezident Donald Trump
V centru pozornosti předních světových automobilek nyní stojí hospodářská politika budoucího amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten během své předvolební kampaně zdůrazňoval potřebu chránit americký průmysl před odlivem pracovních míst do zahraničí. Ostře kritizoval například plán americké automobilky Ford Motor na výstavbu nové továrny v Mexiku a hrozil zavedením vysokých dovozních cel. Firma tento týden uvedla, že se kritizovanou investici v Mexiku rozhodla zrušit.
Trump minulý týden kvůli výrobě v Mexiku podrobil kritice rovněž automobilky General Motors a Toyota Motor. Někteří odborníci se obávají, že Trumpovy protekcionistické tendence by mohly narušit volný obchod, a způsobit tak významnou újmu automobilovému průmyslu. Trump v Bílém domě vystřídá Baracka Obamu 20. ledna, tedy ještě v době konání detroitského autosalonu.
Toyota v pondělí na autosalonu oznámila, že v příštích pěti letech investuje ve Spojených státech deset miliard dolarů (256 miliard korun), tedy stejnou částku, jako v uplynulých pěti letech. Šéf severoamerické divize podniku Jim Lentz prohlásil, že chystané investice v USA nejsou reakcí na Trumpovu kritiku, ale součást podnikatelské strategie podniku pro USA. Firma minulý týden upozornila, že nová továrna v Mexiku nebude mít žádný vliv na výrobu ani na pracovní místa ve Spojených státech.
Skupina Fiat Chrysler Automobiles (FCA) investuje miliardu dolarů (25,6 miliardy korun) do modernizace dvou továren na Středozápadě USA a vytvoří tam 2000 nových pracovních míst. Generální ředitel FCA Sergio Marchionne v pondělí prohlásil, že automobilka je připravena vyhovět novým pravidlům, která Trumpova administrativa zavede. Upozornil rovněž, že pokud by nová vláda stanovila na dovoz automobilů vyráběných v Mexiku příliš vysoká cla, mohla by FCA ukončit veškerou svou mexickou výrobu.
FCA uvedla, že přebuduje závody ve státech Ohio a Michigan, aby tam mohla vyrábět nové modely značky Jeep. Podle agentury Reuters také naznačila, že by mohla přesunout výrobu pick-upů Ram z Mexika do Michiganu, pokud Trumpova vláda zmírní přísné limity spotřeby, které zavedla administrativa končícího prezidenta Baracka Obamy. Řada automobilek, které prodávají na americkém trhu, má významnou produkci v mnohem levnějším a regulačně vstřícnějším Mexiku.
Úpadek města Detroit
Detroit se v minulosti proslavil jako kolébka a centrum amerického automobilového průmyslu. Kvůli přesunům výroby, silným rasovým problémům a katastrofální politice města se ale začal od 60. let postupně vylidňovat a rozkládat. V roce 2012 se stal největším městem v dějinách Spojených států, které požádalo o bankrotovou ochranu před věřiteli.
Pro veřejnost budou brány výstavy otevřeny od soboty 14. ledna do neděle 22. ledna. V loňském roce ji navštívilo kolem 815 tisíc lidí.
Kdo vede trh s luxusními vozy?
Prodej luxusních automobilů Mercedes-Benz v loňském roce poprvé za více než desetiletí překonal odbyt konkurenčních vozů značky BMW. Vyplývá to z pondělních údajů společnosti BMW a koncernu Daimler, který je výrobcem vozů Mercedes-Benz.
Prodej automobilů Mercedes-Benz loni stoupl o 11 procent na 2,084 milionu, zatímco prodej vozů značky BMW se zvýšil pouze o pět procent na 2,003 milionu. Celkový prodej automobilky BMW však po zahrnutí značek Mini a Rolls-Royce dosáhl 2,37 milionu vozů, kdežto Daimler loni prodal pouze 2,23 milionu vozů Mercedes-Benz a Mini.
Obě konkurenční firmy si tak nyní nárokují titul jedničky na trhu s luxusními automobily. „BMW zůstává vedoucí světovou firmou v oblasti luxusních vozů,“ píše BMW ve své zprávě. „Vyšplhali jsme se do čela luxusního segmentu,“ tvrdí zase šéf Daimleru Dieter Zetsche.