Český průmysl v listopadu přibrzdil. Podle analytiků bude zpomalovat i v dalších měsících

Průmyslová výroba v Česku v listopadu zpomalila meziroční růst na 4,8 procenta po říjnovém zvýšení o 6,7 procenta. Meziměsíčně byla po vyloučení sezonních vlivů vyšší o 0,9 procenta, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu. K meziročnímu růstu nadále nejvíc přispívá výroba motorových vozidel, která v listopadu stoupla o víc než desetinu. Stavebnictví v listopadu – po říjnovém růstu o 10,4 procenta – stagnovalo.

Po očištění o vliv počtu pracovních dnů průmyslová produkce v listopadu meziročně vzrostla o 1,5 procenta. Listopad 2018 měl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku o jeden pracovní den více.

„V souladu s naší prognózou výroba na konci roku zpomaluje. Dynamiku průmyslu nejvíce podpořilo odvětví výroby automobilů, která, jak již napověděly dřívější statistiky, trhla v listopadu všechny rekordy,“ komentuje vývoj ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Tržby v průmyslu v listopadu vzrostly o 9,1 procenta. Hodnota nových zakázek ve sledovaných odvětvích se meziročně zvýšila o 5,3 procenta.

Nové zakázky, které v listopadu z meziročního pohledu vzrostly o více než pět procent, tedy vyznívají poměrně optimisticky. Jde sice o slabší růst ve srovnání s říjnem, je to však dynamika mírně převyšující průměr roku 2018 ve výši 4,5 %. „Mírně zrychlily zakázky ze zahraničí, o 3,2 %, ačkoli v případě automobilů meziročně mírně poklesly, o 1,8 %. Dlouhodobější výhled pro automobilový sektor tak zůstává z pohledu nových zakázek nadále slabší, a to navzdory silnější výrobě,“ konstatuje hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. 

Díky rostoucí hodnotě nových zakázek se český průmysl lépe vypořádá se slabšími výsledky z Německa.
Štěpán Křeček
hlavní ekonom BH Securities

Nicméně, aktuální čísla z tuzemského průmyslu vyznívají podle Seidlera i tak spíše příznivě až na stále slabší nové zakázky pro automobilový sektor ze zahraničí. „Přes četná rizika, jakými jsou obchodní války či brexit, by česká průmyslová produkce v roce 2019 měla růst a být jedním z motorů tuzemské ekonomiky,“ míní i Křeček.

Podle ekonomů tak rizika pro další vývoj přichází zejména ze zahraničí. „Potvrzuje to i listopadové zklamání v německém průmyslu. Ten namísto očekávaného růstu meziměsíčně propadl o téměř dvě procenta, což je nejsilnější pokles od léta 2015. Meziroční pokles dosáhl bezmála pěti procent. Zatímco část propadu bude souviset s vlivem nových emisních norem v automobilovém průmyslu, pokles nových objednávek ze zahraničí naznačuje, že problém souvisí i s vývojem globální ekonomiky,“ říká Seider.

Podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy bude další vývoj české průmyslové výroby záležet kromě již zmíněného dalšího vývoje v Německu na vývoji celé eurozóny, kde se propadl podnikatelský sentiment. I na  tom, zda bude v roce 2019 eskalovat napětí v obchodních vztazích mezi USA a Čínou, ale také mezi USA a EU.

„Stále nelze vyloučit možnost, že by Trumpova administrativa zavedla cla na evropské automobilky. Evropské automobilky se přitom pořád potýkají s přechodem na nové homologační normy. Jejich situaci může dále zhoršit i případný tvrdý brexit, tj. brexit bez dohody Londýna a Bruselu, který by ochromil poptávku po automobilech zejména na britských ostrovech,“ říká Kovanda.

Navíc zejména automobilové trhy starých zemí EU čelí už delší dobu postupnému nasycování. „Pravděpodobnost, že poptávka po automobilech opět rychle nabere na síle, je tak v tuto chvíli poměrně malá,“ dodává Kovanda s tím, že to vše nesignalizuje nic dobrého pro český průmysl, který je na automobilové výrobě silně závislý jak dodavatelsky, tak subdodavatelsky.

Průmysl brzdí i podmínky na domácí scéně

Český průmysl ale dále brzdí také  domácí podmínky, tedy především kapacitní omezení českého trhu práce a rostoucí vstupní náklady, shodují se analytici.

„V listopadu mzdy vzrostly o 7,1 % meziročně, průměrná mzda v průmyslu se tak u podniků nad 50 zaměstnanců vyšplhala na 39 362 korun. Průmyslníci plně nepřenášejí růst nákladů do cen svých výrobků z důvodu ztráty konkurenceschopnosti, a tak je z velké části pokrývají ze svých marží. Jedná se však o řešení krátkodobějšího rázu, ve střednědobém horizontu se rostoucí ceny vstupů promítnou do konečných cen výrobků, a tedy i do spotřebitelské inflace,“ říká Junicke. 

„Průměrná hrubá měsíční nominální mzda těchto zaměstnanců v listopadu 2018 meziročně vzrostla o 7,1 %. Většina průmyslových firem tedy namísto velkých náborových akcí pouze zvyšuje mzdy, aby si udržela stávající zaměstnance. Rozšiřovat výrobu se už stalo tak nákladným, že řada firem od toho upustí. Raději bude v budoucnu investovat do robotizace. To nynějšímu růstu průmyslu zlomí vaz,“ říká analytička a ředitelka Next Finance Markéta Šichtařová.

2 minuty
Růst průmyslu zpomalil
Zdroj: ČT24

Nic dramatického by se však v dalších měsících z pohledu průmyslu konat nemělo.  Podle týmu analytiků společnosti Next Finance ho čeká nejspíš pozvolný pokles. „V letošním roce průmysl dále zpomalí, poroste tempem 2,5 %,“ souhlasí Kovanda. Tým KB pak odhaduje, že si průmysl v letošním roce připíše 2,6 procenta.

„Zatímco v roce 2017 tuzemská průmyslová výroba zrychlila o 6,5 %, v roce 2018 přesáhne její růst mírně 3 %. Pro letošní rok jsme prozatím předpokládali jen nepatrně slabší tempo růstu, nicméně závěr roku 2018 z pohledu průmyslové výroby v zahraničí zklamal, a přináší tak pro výhled na letošní rok více nejistoty,“ dodává k odhadům Seidler.

6 minut
Manažer Cyrrusu Pelc o vývoji stavebnictví
Zdroj: ČT24

Stavebnictví stagnovalo, některé prognózy přitom čekaly pokračování růstu

Stavební výroba v Česku v listopadu meziročně stagnovala po říjnovém růstu o 10,4 procenta. Zatímco produkce v inženýrském stavitelství v listopadu vrostla o 1,5 procenta, v pozemním stavitelství naopak meziročně klesla o 0,7 procenta, informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Loňský listopad měl ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku o jeden pracovní den více. Po očištění o tento vliv kleslo stavebnictví meziročně o 1,3 procenta. Meziměsíčně po vyloučení sezonních vlivů včetně vlivu počtu pracovních dnů byla stavební produkce nižší o 3,6 procenta.

„Bytů bylo v listopadu dokončeno o 2,5 % méně, zatímco říjnová statistika se pyšnila meziročním nárůstem o 55,6 %. S dvoucifernými tempy růstu stavební výroby se, jak se zdá, musíme začít pomalu loučit,“ konstatuje ekonomka Komerční banky (KB) Jana Steckerová.

Vadou na kráse zůstává nadále nedostačující stav bytové výstavby. „V podstatě až v jedenáctém měsíci do statistiky výrazněji promluvilo hlavní město, kde stavební firmy podle ČSÚ v listopadu zahájily stavbu hned 531 bytů v bytových domech. Výrazně tak vylepšily říjnovou statistiku, podle níž se v Praze nezačal stavět ani jeden nový byt v rezidenčním projektu,“ konstatuje developer a generální ředitel společnosti Ekospol Evžen Korec. Situaci už léta stavebníkům totiž komplikuje zaseknutý povolovací proces a chybějící územní plán.

Stavební úřady v České republice stále žijí ve 20. století a nejsou schopny fungovat efektivně. Kvůli tomu se vydává málo stavebních povolení, což se posléze odráží ve vysokých cenách nemovitostí.
Štěpán Křeček
hlavní ekonom BH Securities

Nicméně pro letošní rok očekává tým analytiků KB to, že výstup sektoru vzroste o 3,4 %, po zhruba 10 % za loňský rok. „Hlavním důvodem budou kapacitní omezení. Stejně jako zbytek ekonomiky, i stavební firmy bojují s akutním nedostatkem pracovní síly. To se podle našeho odhadu příliš nezmění ani v letošním roce,“ říká Steckerová. 

Inženýrskému stavitelství by ale měly pomáhat dotace z fondů EU, shodují se analytici, a tak by mělo pokračovat v solidním růstu. „V současnosti čerpání prostředků z fondů EU postupně zrychluje, což se projevuje i poměrně razantním navýšením investičních výdajů ze státního rozpočtu od druhé poloviny roku 2018,“ říká Kovanda.

Stavařům by měly nahrávat i investice firem do modernizace či rozšiřování výrobních kapacit. Na druhou stranu poptávka po rezidenčním bydlení v letošním roce již zřejmě tak velká nebude. Ceny nemovitostí v Praze už podle společnosti Deloitte překročily psychologickou hranici sto tisíc korun za metr čtvereční.

„Za tyto ceny už si lidé více rozmýšlejí, zda nemovitost koupí, či nekoupí. K tomu se přidá i pomalejší mzdový růst a naopak vyšší hypoteční sazby. Přestože poptávka po nemovitostech zůstane zřejmě solidní, svůj vrchol má tento segment již za sebou. Ceny stavebních prací by však měly dále růst,“ dodává Steckerová. 

Podle posledních dostupných říjnových údajů ceny stavebních prací zrychlily své meziroční růstové tempo. „V průměru v roce 2018, od ledna do října, meziročně stoupaly nejvýrazněji od roku 2008. Tehdy rostly za celý rok o 4,5 procenta, v daném období roku 2018 o tři procenta. V listopadu a prosinci 2018 však tento celoroční růst zesílil,“ komentuje situaci Kovanda.

Stavební práce zdražují podobně jako ceny průmyslu kvůli růstu mezd a růstu cen energií. Nezanedbatelnou roli hraje také nedostatek některých stavebních materiálů a z něho plynoucí tlak na růst cen.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 2 mminutami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 1 hhodinou

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 4 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 16 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 22 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...