Do Štědrého večera zbývá pět dní, z toho dva víkendové, a přesto někteří přepravci garantují, že podávané dárky stihnou doručit – mezi nimi i Česká pošta, která slibuje, že ve čtvrtek převzaté zásilky dorazí k zákazníkům včas. Podle generálního ředitele Romana Knapa, který byl hostem Událostí, komentářů, se poště daří předvánoční nápor zvládat bez problémů.
Balíky podané ve čtvrtek nebo pátek Česká pošta do Ježíška doručí, říká její šéf Roman Knap
Letos Česká pošta garantuje doručení do Vánoc u balíků, které jsou podané o dva dny déle než loni. Podle ředitele společnosti Romana Knapa to umožňují přijatá opatření. „Například doručujeme o víkendu, v pondělí 23. 12. opravdu jedeme do večera, dokud tam ještě nějaké balíky budou, abychom všechno vydali,“ vysvětluje Knap.
Garanci pošta rozděluje na dvě části: balík do ruky s doručením do Vánoc je potřeba podat nejpozději ve čtvrtek, na poštu nebo do Balíkovny stačí nejpozději v pátek. K nervozitě, že by Česká pošta balíky před Ježíškem dodat nestihla, není podle Knapa důvod.
„Na Vánoce jsme se připravovali v průběhu celého roku. Troufám si tvrdit, že i v minulém roce jsme je zvládli podstatně lépe než předminulý rok. A přípravy na ty letošní probíhají od léta. Není to tak, že hasíme požáry na poslední chvíli a hledáme řešení,“ vysvětluje.
Kvalita doručování se podle šéfa českých poštmistrů neustále zvyšuje a přiznává, že Česká pošta má sice stále problémy zejména ve větších nebo krajských městech, kde má k dispozici méně řidičů nebo se jí nedaří úplně naplnit počty pracovníků. Nicméně právě proto přijali další opatření, kdy například všichni řidiči jsou už vybaveni PDA, což znamená, že lze u nich zaplatit kartou.
„Do SMS, kde jsme změnili systém hlášení doručení, už uvádíme telefonní číslo přímo na doručovatele, na řidiče. Ti z toho ze začátku byli trošku rozčarovaní, protože dostávali hodně telefonů, ale nakonec si v tom našli systém. Zjistili, že než vyrazí na cestu, tak jim spousta lidí zatelefonuje a rovnou se s nimi domluví. A z těch 150 zastávek, které v tomto období mohou během jednoho dne mít, už vědí, kam má smysl se stavit a kde ne,“ vysvětlil Knap.
Česká pošta v těchto dnech najala také pět tisíc brigádníků, kteří jí pomáhají nápor zvládat. „Mají krátké úvazky, pomáhají pouze ve špičkách, chodí na noční provozy nebo naopak pouze na pár hodin dopoledne,“ vysvětluje.
Slib moderního servisu
Všechny tyto kroky přitom podle generálního ředitele souvisí s proměnou pošty v moderní doručovací servis. Nejedná se podle něj ale jen o balíky, jejichž počet stále roste, ale i o dopisy. Zatímco síť balíkových doručovatelů se rozrůstá, u listovních je tomu naopak – tu potřebuje pošta přenastavit. „Máme velké kapacity, ale občas je nemáme na těch správných místech, kde je potřebujeme, a to je právě ta reorganizace,“ dodává.
Ministr vnitra řekl, že Česká pošta plánuje do roku 2025 propustit až sedm tisíc zaměstnanců a že se na kvalitě i komfortu nebo dostupnosti služeb nic nezmění. Sedm tisíc pracovních pozic do roku 2025 je podle Knapa odhad odpovídající vývoji na trhu, protože lidé například posílají stále méně fyzicky dopisy, ale zato zase přibývají balíky.
„Na základě odhadu modernizace a nových technologií tak, jako to například dělají banky, kdy už nechodíte na pobočky, takže není potřeba tolik bankovních přepážek, jsme (i my) došli k tomuto číslu (sedmi tisíc zaměstnanců). Myslím si, že to číslo je reálné, spíš musíme poštu přizpůsobit tomu, jak se vyvíjí trh, jak chtějí být zákazníci obsluhováni,“ dodává Knap.